Yhteisöllinen Tilkkugraffititeos julkaistaan Hiedanrannan Puutarhajuhlilla

Julkaistu 16.8.2019 7.46

Lauantaina 17.8.2019 Hiedanrannan Puutarhajuhlilla julkaistaan Tilkkugraffiti tekstiilitaideteos, jota oli valmistamassa yli 30 tekijää kaikille avoimissa työpajoissa Hiedanrannan Pajan käsityöläisyhteisössä.

Tilkkugraffiteja seinällä.

Heinäkuussa Hiedanrannassa järjestettiin Kierre -yhteisöllinen taidetyöpajaviikko, jonka aikana yleisö oli tervetullut osallistumaan käsityömuotoilija Anni Jokisen ideoiman Tilkkugraffiti tekstiilitaideteoksen valmistamiseen. Jokainen osallistuja sai valmistaa oman graffitin käyttäen materiaaleina ylijäämäkangasta ja -nahkatilkkuja, sekä pitsiä ja nappeja. Työpajat järjestettiin 14.-18.7. Hiedanrannan Pajalla sekä Uusi Tampere festivaaleilla 20-21.7. Osallistujia työpajoihin oli yli 30. Toiset osallistuivat kerran ja innokkaimmat useammin, joten tekstiiligraffiteja teokseen luotiin kaiken kaikkiaan 74 kappaletta. Näistä koottiin tilataideteos, joka kiinnitetään Hiedanrannan Pajan rappukäytävään kaikkien nähtäville. Teos julkistetaan Hiedarannan Puutarhajuhlilla 17.8.2019 klo 11. Juhlan kunniaksi on pientä tarjoilua ja toivottavasti paikalla on myös usea teoksen valmistukseen osallistunut tamperelainen.

Tilkkugraffiti valmistui Pirkanmaan Kulttuurirahaston tukemana. Teos tuo esille erilaisen tavan tehdä ja nähdä graffitin. Se korostaa käsityöläisyyttä ja matalankynnyksen yhdessä tekemistä. Teos linkittää Paja-rakennuksen sisätilan osaksi Hiedarannan ympäristön suurempaa graffititaiteen kokonaisuutta. Perinteisempää graffitaidetta on luvassa niin ikään viikonloppuna Hiedanrannassa, kun Spraycankontrol graffiti & street art festival järjestetään 16.-17.8.2019 alueella.

Oli hienoa nähdä, kuinka työpajoihin osallistujat ensijännityksen jälkeen innostuivat luomaan ennakkoluulottomasti omia tilkkugraffitejaan. Näin kokonaisuudesta tuli värikäs ja yllättäväkin moninaisuudessaan ja pienien yksityiskohtien määrässään.
Anni Jokinen, käsityömuotoilija tilkkugraffitiprojektista

Anni Jokinen on käsityömuotoilija Humbugi Accessories yrityksen takaa. Humbugi on asustemerkki, jonka asusteet ja korut valmistetaan käsin Tampereella kierrätysmateriaaleista. Tänä vuonna Jokinen juhlii 10-vuotista taivaltaan Humbugin ja käsityömuotoilijan työn parissa. Koulutukseltaan Jokinen on vaatetusalan artenomi ja Tilkkugraffiti on ensimmäinen Jokisen toteuttama yhteisöllinen tilataideteos.

Lisätiedot:
Anni Jokinen

Kierre-teksti tilkkukankaista kirjoitettuna.
Kierre -yhteisöllinen taidetyöpajaviikko järjestettiin Hiedanrannassa 14.-21.7.2019.

Teksti Anni Jokinen

Kuvat Anni Jokinen