Paasikivenkadulta länteen Paasikiventielle vievän rampin oikea kaista joukkoliikenteelle

Julkaistu 7.8.2019 14.51

Paasikivenkadun länsipäässä Särkänniemen suunnasta tultaessa Paasikiventielle liittyvän rampin oikeanpuoleinen kaista on muutettu joukkoliikennekaistaksi. Muutos on osoitettu uusilla opasteilla.

Tehdyn muutoksen jälkeen Santalahden sataman liittymässä oikealle sataman suuntaan käännytään kuten aiemminkin oikeanpuoleiselta kaistalta, ja tätä kaistaa saavat ajaa suoraan rampille myös joukkoliikenne ja taksit. Muu kuin joukkoliikenne ja taksit ajavat rampille vasemman puoleista suoraan ajavien kaistaa.

Yhdyskuntalautakunnan kokouksessa 11.6.2019 hyväksyttiin päätösehdotus joukkoliikennekaistan merkitsemisestä Paasikivenkadulle välille Sahansaarenkatu - Paasikiventie.

Paasikivenkadun katusuunnitelma Sepänkadusta länteen Haarlankadun liittymään asti hyväksyttiin yhdyskuntalautakunnassa 5.3.2019 osana raitiotien suunnittelua. Kadun länsipään osalta sovittiin tutkittavaksi vielä katusuunnitelmaluonnoksessa ehdotettujen kaistojen vähentämisen vaikutuksia sekä jalankulkuyhteyksien kehittämisen tarpeita.

Joukkoliikennekaistakokeilulla tutkitaan alkuperäisessä katusunnitelmaehdotuksessa ehdotettujen kaistojen vähentämisen vaikutuksia Paasikivenkadun ja Paasikiventien (vt 12) liikenteen toimivuuteen. Joukkoliikennekaistakokeilun vaikutuksia tutkitaan sekä Tampereen kaupungin että Pirkanmaan ELY-keskuksen toimesta.

Suunnittelupäällikkö
Ari Vandell