Vaivaako tulehtunut silmä tai närästys? – Omaolo kertoo, millaista hoitoa oireesi tarvitsevat

Julkaistu 26.6.2019 13.36

Omaolo-verkkopalvelusta saa nyt apua myös silmätulehdukseen ja närästykseen. Täyttämällä oirearvion osoitteessa omaolo.fi saat arvion siitä, hoituuko vaivasi kotikonstein vai onko syytä ottaa yhteyttä sairaanhoitajaan tai lääkäriin.

Mies täyttää puhelimella Omaolo-verkkopalvelua.

Oirearvion voi täyttää kuka tahansa ja saada hoito-ohjeita ja -suosituksia. Tamperelaiset ja orivesiläiset voivat lisäksi kirjautua palveluun ja lähettää tarvittaessa oirearvion tulokset terveydenhuollon ammattilaisen katsottavaksi ja saada tarkempia ohjeita ja esimerkiksi aikuisen selkeään silmän sidekalvotulehdukseen sähköisen reseptin. Oirearvion voi täyttää koska tahansa, mutta ammattilaiset käsittelevät niitä ma–su klo 8–21.

Omaolosta löytyy nyt 13 oirearviota yleisimpiin terveydellisiin vaivoihin:

• Alaselkäkipu tai -vamma
  • Hengitystietulehdus
  • Korvan kipu tai lukkoisuus
  • Kurkkukipu tai nieluoire
  • Närästys
  • Olkapään kipu, jäykkyys tai vamma
  • Peräaukon seudun oire
  • Polven oire tai vamma
  • Päänsärky
  • Ripuli
  • Silmätulehdus
  • Virtsatietulehdus
  • Yskä

Omaolon laajentamista suunnitellaan Pirkanmaan muihinkin kuntiin

Omaolo on valtakunnallinen verkkopalvelu, joka tuo olemassa olevien sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukanavien rinnalle uuden sähköisen tavan asioida ajasta ja paikasta riippumatta. Palvelun avulla voi luotettavasti arvioida tarvettaan sote-palveluiden apuun tai hoitoon vaikka omalta kotisohvalta, 24/7.

Omaolo on käytössä Tampereen ja Oriveden lisäksi Espoossa, Helsingissä, Hämeenlinnassa, Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä, Oulussa, Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymässä, Porvoossa, Siun Sotessa, Turussa, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä ja Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä. Myös muut palvelun kehittämisessä olleet alueet, Kuopio sekä Sodankylä, ottavat Omaolo-palvelun käyttöön lähitulevaisuudessa. Omaoloa kehitetään kansallisesti kuntayhtymien, kuntien, sairaanhoitopiirien ja SoteDigi Oy:n kanssa.

Pirkanmaalla palvelua suunnitellaan laajennettavan Tampereen ja Oriveden lisäksi muihinkin Pirkanmaan kuntiin.

Omaoloon kuuluu oirearvioiden lisäksi palveluarvioita, joissa voi arvioida, onko itse tai läheinen oikeutettu saamaan omaishoidon tukea, vammaispalvelulain mukaista kuljetuspalvelua tai henkilökohtaista apua. Lisäksi palveluun on seuraavaksi tulossa hyvinvointitarkastus ja hyvinvointivalmennuksia.

Oire- ja palveluarvioiden tulosten perusteella Omaolo tarjoaa terveyden- ja elämäntilanteeseen sopivan ohjauksen oman kotikunnan tai sairaanhoitopiirin palveluihin. Palvelussa tarjotaan myös sopivia kolmannen sektorin palveluita.

Omaolon oirearviokyselyt pohjautuvat Kustannus Oy Duodecimin lääketieteelliseen tietokantaan eli viimeisimpään tutkittuun tietoon ja Käypä hoito -suosituksiin. Palveluarvioiden arviot pohjautuvat lainsäädäntöön ja yhteisesti sovittuihin kriteereihin.

Projektipäällikkö
Essi Mäki-Hallila