Nopeusrajoitukset alenevat 30:een useilla Tampereen asuinalueilla

Julkaistu 25.6.2019 20.12

Aluenopeusrajoituksien alentaminen Tampereen asuinalueilla jatkuu vuonna 2016 tehdyn periaatepäätöksen mukaisesti. Yhdyskuntalautakunta hyväksyi 25.6.2019 nopeuksien rajoittamisen pääsääntöisesti 30:een kolmelle uudelle asuinaluekokonaisuudelle.

Nopeusrajoitusjärjestelmää muutetaan Haiharan, Hankkion, Kaukajärven ja Vehmaisten asuinalueilla, Kissanmaan-Takahuhdin-Pappilan-Hakametsän-Uudenkylän-Ruotulan-Huikkaan-Ristinarkun asuinalueilla sekä Aakkulan, Hallilan, Hankkion, Jokipohjan, Korkinmäen, Lukonmäen, Messukylän, Muotialan, Nekalan, Turtolan, Veisun, Vihiojan, Viialan, Viinikan ja Vuohenojan asuinalueilla.

Nopeuksien alentamisella parannetaan asuinalueilla liikkumisen turvallisuutta. Alueilla tehdään myös toimia ajonopeuksien rauhoittamiseksi.

Lautakunta lisäsi yksimielisesti ponnet, että koulujen läheisyydessä otetaan turvallisuuden parantamiseksi ja nopeuksien alentamiseksi ensisijaisiksi toimenpiteiksi suojateiden korottaminen sekä keskisaarekkeet ja että nopeusmerkintöjä tulee parantaa.

Verkkokyselyihin paljon vastauksia

Kaikkien alueiden muutoksista ja turvallisuuteen liittyvistä asioista kysyttiin mielipiteitä verkkokyselyillä, joihin tuli runsaasti vastauksia. Kaikkiaan yli 1800 asukasta otti kantaa rajoituksiin puolesta ja vastaan sekä toi esimerkiksi esiin turvallisuuteen liittyviä ongelmakohtia. Myös asukastilaisuuksia pidettiin.

Aluenopeusrajoituksia muutetaan vuosien 2017 - 2021 aikana tarkempien asuinaluekohtaisten, liikennevirtoihin perustuvien suunnitelmien mukaan.

Lautakunta hyväksyy asuinaluekohtaiset nopeusrajoituksen muutossuunnitelmat, joissa nopeusrajoituksen lisäksi on esitetty liikenteen rauhoittamistoimenpiteet ja arvioitu pyöräilyn mahdollista sijoittamista ajoradalle.

Aluenopeusrajoituksen muutos on toteutettu jo useilla asuinalueilla: Koivistonkylä-Nirva-Veisu, Järvensivu ja Lielahti-Niemenranta-Lentävänniemi-Lintulampi-Pohtola. Muutokset jatkuvat, kunnes kaupunki on käyty läpi.

Aluenopeusrajoitusten toteuttamisjärjestykseen vaikuttaneita tekijöitä ovat viimeisen viiden vuoden aikana saapuneiden liikenteen rauhoittamisaloitteiden määrä, onnettomuusriskiarvioinnin perusteella tunnistetut kohteet ja tapahtuneet liikenneonnettomuudet kuluneen 5 vuoden aikana.

Nopeusrajoituksen tueksi on esitetty liikenteenrauhoittamiskohteita, joissa toimenpiteet ovat esim. ajoratamerkinnät ja/tai heräteraidat 30 kilometriä tunnissa -alueen sisääntulokohtiin, suojateiden havaittavuuden parantaminen tehostetulla valaistuksella ja/tai heijastimien lisääminen suojatiemerkkipylväisiin, ajoradan sivusiirtymät, kavennukset tai korotettu liittymäalue tai suojatie.

Vuonna 2019 toteutetaan aluenopeusrajoituksen muutos ja kevyemmät rauhoittamistoimenpiteet ja seurataan nopeusrajoitusmuutoksen vaikutuksia talven yli. Seurantojen perusteella tehdään vuonna 2020 tarpeelliset lisärauhoittamistoimenpiteet.

Apulaispormestari
Aleksi Jäntti