EU:n vammaiskortti käyttöön Nysse-liikenteessä

Julkaistu 20.6.2019 11.39

EU:n vammaiskortti otetaan käyttöön Nysse-liikenteessä tammikuun alusta 2020 alkaen. Vanhat saattajakortit poistuvat tuolloin käytöstä.

Tampereen seudun joukkoliikenteessä voivat tällä hetkellä matkustaa maksutta näkövammaisen ja kehitysvammaisen henkilön saattaja, kun saatettavalla on mukanaan Tampereen Seudun Näkövammaiset ry:n näkövammaiskortti, Kuurosokeiden toimintakeskuksen jäsenkortti tai Tampereen Kehitysvammaisten Tuku ry:n myöntämä saattajakortti.

Nykyinen käytäntö korvataan EU:n A-merkityllä vammaiskortilla 1.1.2020 alkaen. EU:n vammaiskortti haetaan KELAsta ja se myönnetään vammaisille henkilöille etukäteen määrättyjen kriteerien perusteella. Vammaiskortilla vammaiset ihmiset voivat Suomessa ja muissa EU-maissa todentaa vammaisuutensa tai avustajan tarpeensa matkustaessaan esimerkiksi julkisilla kulkuneuvoilla ja osallistuessaan liikunta- ja kulttuuritapahtumiin. Jos kortissa on A-merkintä, henkilöllä on tarve avustajaan.

EU:n vammaiskortti on maksullinen, kuten osa nykyisistä käytössä olevista saattajakorteista. Nykyisten korttien myöntäjät toivoivat siirtymäaikaa muutokselle, ja siksi EU:n vammaiskortti otetaan Tampereen seudun joukkoliikenteessä käyttöön puolen vuoden siirtymäajan jälkeen, 1.1.2020 alkaen.

Asiasta päätti Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta 19.6.2019.