Kalevaan useita liikennejärjestelyjä raitiotietöiden etenemisestä

Julkaistu 19.6.2019 14.51

Raitiotietyöt Kalevassa etenevät suunnitellusti ja juhannuksen jälkeen. 24.6. alkaen työvaiheista aiheutuu useita liikennemuutoksia Teiskontiellä ja Sammonkadulla.

Raitiotietyömaata Kalevassa

Teiskontiellä uusia järjestelyjä

Raitiotien työmaa-alue sijaitsee Teiskontien ja Ilmarinkadun liittymäalueen keskellä. Uusia järjestelyjä otetaan risteyksessä käyttöön 24.6. alkavalla viikolla. Liittymässä on edelleen kaistojen kavennuksia ja osa ajoradoista on liittymässä yksikaistaisia, mikä vaikuttaa autoliikenteen ajolinjoihin. Ilmarinkadulta pääsee jälleen ajamaan risteyksen yli myös Uimalankadulle, mutta Uimalankadulta Ilmarinkadulle ajaminen estyy risteyksen töiden ajaksi. Teiskontie on edelleen eteläpuolelta yksikaistainen, kun keskellä katua tehdään päällysrakennetöitä. Bussipysäkit säilyvät nykyisillä paikoillaan.

Kaupinkadun ja Teiskontien liittymiin tulee muutoksia radan pohja- ja päällysrakennetöiden vuoksi maanantaista 24.6. alkaen. Kaupinkadun liittymästä Teiskontien pohjoispuolelta pääsee kääntymään jatkossa vain oikealle keskustan suuntaan. Teiskontien eteläpuolella Kaupinkadun liittymästä pääsee kääntymään vain oikealle idän suuntaan. Risteyksessä ei ole töiden aikana liikennevaloja käytössä. Töiden kesto ja liikennejärjestelyt tällä kohdalla kestävät arviolta elokuun loppupuolelle. Risteyksen molemmin puolin olevat suojatiet otetaan työn ajaksi pois käytöstä. Korvaava työnaikainen suojatie avataan risteyksestä noin 40 metriä keskustaan päin.

Sammonkadulla asfaltointia ja siitä johtuvia liikennejärjestelyjä öisin

Sammonkadun eteläpuolen ajokaistaa asfaltoidaan viikolla 26 (24.-27.6.) maanantaista torstaihin öisin klo 22.00-6.00. Juhannusviikolla 19.6. alkaen asfaltointitöitä jo valmistellaan pintojen jyrsinnöillä. Jyrsintätöiden aikana autoliikenne ohjataan kulkemaan työkaluston ohi pysäköintitaskujen kautta. Tämän vuoksi joudutaan pysäköinti Sammonkadulta väliaikaisesti poistamaan aina työvaiheen kohdalta. Sekä jyrsintä -että asfaltointitöiden aikana liikennettä voidaan joutua ajoittain hetkeksi pysäyttämään.

Kadunvarsipysäköinti on poissa käytöstä myös viikolla 26 öisin aina kulloinkin asfaltoitavalta osuudelta. Asfaltointitöiden aikana kaista on aina osittain pois käytöstä ja liikenteenohjaajat ohjaavat liikennettä kummassakin päässä työmaata. Töiden kesto on jokaisena yönä vähintään viisi tuntia. Yöaikaan liikennöivät bussit ohjataan kiertoreiteille, joista tiedottaa Tampereen seudun joukkoliikenne.

Työt tehdään yöaikaan, jotta liikennettä häiritään mahdollisimman vähän. Työt tehdään yöllä myös turvallisuussyistä. Töistä voi aiheutua melua lähialueille.

Maanantain ja tiistain välinen yö 24.-25.6: Liikenne on poikki Sammonkadulla välillä Sammonaukio-Tursonkatu. Yliajoliikenne Kaalamonaukion ja Kaupinkadun kohdalla on estetty. Tarvittaessa ohjataan liikenne aamuyöllä välillä Kaalamonaukio-Tursonkatu vain kaupunkiin päin menevää kaistaa pitkin liikenteenohjaajien avulla.

Tiistain ja keskiviikon välinen yö 25.-26.6:Liikenne poikki Sammonkadulla Prisman suuntaan välillä Kaupinkatu-Sarvijaakonkatu. Yliajoliikenne Tursonkadun kohdalla on estetty. Liikenne ohjataan välillä Kaupinkatu-Sarvijaakonkatu kiertotietä Sammonkatu-> Kaupinkatu -> Väinämöisenkatu -> Lemminkäisenkatu -> Sammonkatu. Kiertotien lisäksi liikenteenohjaajat molemmissa päissä.

Keskiviikon ja torstain välinen yö 26.-27.6: Liikenne on poikki Sammonkadulla Prisman suuntaan välillä Tursonkatu-Rieväkatu. Yliajoliikenne Lemminkäisenkadun kohdalla on estetty. Liikenne ohjataan välillä Tursonkatu-Rieväkatu kiertotietä: Sammonkatu -> Tursonkatu -> Takojankatu -> Sarvijaakonkatu -> Rieväkatu -> Sammonkatu. Kiertotien lisäksi on liikenteenohjaajat molemmissa päissä.

Sammonkadun eteläpuolelle nyt tehtävä asfaltointi on viimeinen pintakerros, joka tasoittaa ajokaistan ja reunakivien välisen korkeuseron. Raitiotieallianssi viimeistelee kadun eteläpuolen, Sammonkadun pohjoispuolella jatkuvat Tampereen kaupungin erillishankkeena toteuttamat kadunrakennustyöt.

Rieväkadun kiertotiejärjestelyt jatkuvat heinäkuulle

Rieväkadun ja Sarvijaakonkadun liittymäalueella on käytössä huhtikuussa käyttöön otettu kiertotie raitiotien päällysrakennetöiden vuoksi. Sekä Hervannan valtaväylältä että Sammonkadulta ja Sarvijaakonkadulta päin tuleva liikenne pääsee kulkemaan Prisman suuntaan. Myös Prisman suunasta on kulku kaikkiin suuntiin. Työvaihe ja liikennejärjestelyt kestävät aiempaa arviota pidemmälle, heinäkuun puoliväliin.

Palautteet:
Palvelupiste Frenckell
avoinna ma–pe klo 9–16. Lisäksi Tampereen seudun joukkoliikenne avoinna ma ja ti klo 17 asti.

Raitiotieallianssi:
Kalevan alueen lohkopäällikkö