Arviossa kulttuuriluotsitoiminta: vapaaehtoiset osallistuvat ja edistävät kulttuuriosallistumista

Julkaistu 12.6.2019 12.33

Vapaaehtoiset kulttuuriluotsit tukevat yli 20 kunnassa kulttuurin saavutettavuutta sekä tasavertaisia mahdollisuuksia kulttuurielämyksiin. Kulttuuriluotsitoiminnasta on laadittu arvioteksti osana THL:n Sosiaalisen osallisuuden edistämisen koordinaatiohanke Sokran Osallisuuden palaset -kehittämistyötä.

Arvion mukaan kulttuuriluotsitoiminta edistää monipuolisesti vapaaehtoisten osallisuutta. Sen sijaan kulttuuriluotsitoiminnan asiakkaiden mahdollisuuksia osallistua kulttuuriluotsitoiminnan kehittämiseen voitaisiin edistää edelleen muun muassa asiakaspalautteenantoa kehittämällä. Arvion mukaan kulttuuriluotsitoiminta on vakiintumassa osaksi kuntien osallisuuden edistämistyötä, mutta kaipaa edelleen moniammatillista kehittämistä ja yhteistyöverkostojen lujittamista.

Arviointiteksti on luettavissa Innokylän sivuilta, jonne on luotu myös uusi toimintamallikuvaus kulttuuriluotsitoiminnasta Kulttuuriluotsitoiminnan valtakunnallisen kehittämishankkeen ja Sokra-hankkeen yhteistyönä.

Kulttuuriluotsitoiminnan valtakunnallinen kehittämishanke tarjoaa tukea kulttuuriluotsitoiminnan aloittamiseen ja kehittämiseen 30.9.2019 asti.

Koordinaattori
Katri Leppisaari