Hiedanrannan yhteisöllisen Syötävän puiston avajaisia vietetään maanantaina 10.6.

Julkaistu 4.6.2019 15.11

Hiedanrannan Lielahden kartanon alueelle avataan kaikille avoin yhteisöllinen puistoalue, jonne on istutettu yli 80 monivuotista syötävää kasvilajia tai lajiketta. Kaikille avoin puisto ja viljelyalue on samalla paikalla, jossa Lielahden kartanon 1800-luvun lopun hyötypuutarha aikanaan sijaitsi. Puistossa ihmiset voivat osallistua erilaisten syötävien kasvien viljelyyn ja hoitoon sekä kasvien hyödyntämiseen. Syötävän puiston avajaisia vietetään maanantaina 10.6. klo 17–19.

Hiedanrannan syötävä puisto

Puiston rakentamisessa on pyritty noudattamaan kestävän ympäristörakentamisen periaatteita (KESY). Rakenteissa on käytetty muun muassa kierrätettyjä rotvallikiviä ja maa-aineksia. Lisäksi poistettuja kalusteita ja varusteita on kuunnostettu Syötävän puiston tarpeisiin. Puiston vieressä on ARC-hankkeen rakentama Hiedanrannan Valokoru, jossa ovaalin mallisessa asetelmassa olevat kasvihuoneet muodostavat valaistun tilataideteoksen ja viljelypaikan. Kasvihuoneet on rakennettu kierrätetyistä ikkunoista ja ovista.

Syötävän puiston avajaisten lisäksi viljelyalueella on luvassa kesällä muutakin tapahtumaa. Kesän aikana puistossa järjestetään noin 20 ohjattua neuvontatilaisuutta, joissa osallistujat hoitavat puutarhaneuvonnan ohessa vihannesviljelyalueita ja kasvilavoja sekä keräävät niiden antimia.

Syötävä puisto tarjoaa viljely- ja virkistysmahdollisuuksia jo nyt Hiedanrannan kaupunginosan kehitysvaiheessa. Jatkossakin, Hiedanrannan valmistuessa, alue tulee olemaan puistoa. Hyötypuutarha tulee siis todennäköisesti jatkumaan tulevaisuudessakin samalla paikkaa, jossa se jo kartanoaikoina oli.

Avajaisohjelma:

Klo 17.00 Avajaispuhe, apulaispormestari Aleksi Jäntti
Alueen toimijoiden esittely, kaupunginpuutarhuri Timo Koski
Syötävän puiston nimikkopuun istutus

17.30 – 19.00 Neuvontatilaisuus: kasvimaan kylvö- ja istutuspuuhat, Heidi Ovaska, Pirkanmaan Martat ry

17.30 – 18.30 Paikalla tavattavissa ja aluetta esittelemässä hankkeessa mukana olleita:
Syötävän puiston suunnittelu ja KESY –teema, suunnittelija Kaisa Koskelin, Lännen Viherpalvelu Oy
Kasvihuoneiden suunnittelu- ja rakennusprojekti, Birgit Pyykkö, Modus ry
Toiminta Syötävässä puistossa, Antti Kallioinen, Sopimusvuori ry:n pehtoorit

17.30 - Kahvitus kartanon aulassa, Kartanokahvila Mielihyvin (rajoitettu määrä)

Lisätiedot:

Rakennuttajahortonomi Kirsi Mäntysaari-Ukkola puh. 044 423 5778