Pirkanmaan kuntavetoinen sote etenee

Julkaistu 29.5.2019 13.49

Pirkanmaan kuntajohtajat päättivät yksimielisesti kokouksessaan 29. toukokuuta kuntavetoisen sote-uudistuksen etenemisen seuraavista askeleista. Kokoukseen oli kutsuttu jokaisesta Pirkanmaan kunnasta valtuustonpuheenjohtaja, kunnanhallituksen puheenjohtaja ja kuntajohtaja.

Valmiutta kuntavetoisen sote-uudistuksen valmisteluun kartoitettiin Pirkanmaan kunnille ja sairaanhoitopiirille lähetyllä kyselyllä. Pirkanmaan kunnilla on yhteinen tahtotila esitettyjen haasteiden ratkaisemiseen ja kuntien sote-palveluiden rakenteelliseen tarkasteluun.

Valmistelu jatkuu vaiheittain ja tulevan hallitusohjelman sisältö huomioiden. Pirkanmaan työtä vetää myös jatkossa selvityshenkilönä muutosjohtaja Jaakko Herrala. Valmistelun operatiivisena johtoryhmänä toimii alueen kuntajohtajien ja sairaanhoitopiirin johtajan sekä pelastusjohtajan muodostama ryhmä. Valmistelussa hyödynnetään aiemmin tehtyä sote-valmistelua.

Jatkotyöskentelyssä huomioidaan Pirkanmaan kuntien valmistelulle asettamat tavoitteet ja reunaehdot. Selvitys keskittyy ensivaiheessa asiakaslähtöisten palveluiden suunnitteluun, erilaisten vaihtoehtojen tekemiseen ja arviointiin sekä yhteisen ICT:n ja sen avulla laadittavan tietopohjan tekemiseen.

– Kuntien on oltava sote-valmistelun ytimessä, koska paras asiantuntemus on kunnissa. Kunnat ovat olemassaolonsa ajan olleet ihmisten sote-lähipalveluiden järjestäjinä ja tuottajina, sanoo Tampereen pormestari Lauri Lyly.

Operatiivinen johtoryhmä tekee päätösesityksen valmistelun tarkemmasta toteutuksesta hallituksen sote-linjausten täsmennyttyä.

Kuntien ohjausryhmä kokoontuu seuraavan kerran 23. elokuuta 2019 päättämään yksityiskohtaisesta työskentelystä ja organisoitumisesta.

Yhteysjohtaja
Tuukka Salkoaho