Kiireellisetkin asiat hoituvat terveysasemalla

Julkaistu 27.5.2019 9.14

Kiireelliset asiat hoidetaan arkipäivisin omalla terveysasemalla. Tampereella ja Orivedellä terveyteen liittyvissä asioissa apua ja neuvoja saa terveyspalvelujen neuvonnasta numerosta 03 10023 joka päivä klo 7–22. Terveyspalvelujen neuvonnassa sairaanhoitaja arvioi hoidon tarpeen ja tarvittaessa esimerkiksi varaa vastaanottoajan omalle terveysasemalle tai ajanvarauksella toimivalle kiirevastaanotolle.

Tipotien, Linnainmaan ja Oriveden terveysasemien sekä Oma lääkärisi Hervannan, keskustan ja Tesoman asiakkaat voivat ottaa yhteyttä suoraan omalle terveysasemalleen soittamalla tai käymällä siellä. Tipotien ja Linnaimaan terveysasemilla on käytössä myös sähköinen yhteydenottolomake. Katso tarkemmat yhteystiedot alta.

Hoitaja mittaa verenpainetta asiakkaalta

Tays Ensiapu Acuta auttaa kiireellisissä hätätapauksissa, esimerkiksi äkillisesti loukkaantuneita tai sairastuneita potilaita, joita ei voida hoitaa terveysasemilla. Muissa tapauksissa ensisijainen hoitopaikka on oma terveysasema.

Mikäli olet epävarma, onko hoitopaikkasi Acuta vai oma terveysasemasi, kannattaa soittaa terveyspalvelujen neuvontaan. Voit myös asioida suoraan omalla terveysasemallasi.

Omaolo-verkkopalvelusta apua ympärivuorokauden

Verkossa tamperelaisia ja orivesiläisiä palvelee ympärivuorokauden uusi Omaolo-palvelu. Jos mietityttää, pitäisikö mennä lääkäriin vai hoituisiko vaiva kotikonstein, kannattaa täyttää oirearvio osoitteessa Ulkoinen linkkiomaolo.fi .

Omaolossa voi tällä hetkellä selvittää, millaista hoitoa tarvitsee alaselkäkipuun tai -vammaan, hengitystietulehdukseen, korvakipuun, kurkkukipuun, olkapäävaivoihin, polvivaivoihin, virtsatietulehdukseen tai yskään. Kesällä palveluun tulee lisää oirearvioita. Oirearvion voi tarvittaessa myös lähettää ammattilaisen katsottavaksi ja saada häneltä tarvittaessa esimerkiksi lähetteen laboratorioon, ajan ammattilaisen vastaanotolle tai sähköisen reseptin. Terveysasemien ja terveyspalvelujen neuvonnan ammattilaiset käsittelevät arvioita arkisin klo 7–19 ja viikonloppuisin ja pyhisin klo 9–15.

Ajanvaraus ja yhteydenotot kaupungin terveysasemille

Vastaanottoaikaa varatessa sairaanhoitaja arvioi puhelimessa tai terveysasemalla hoidon tarpeen ja kiireellisyyden.

Hatanpään, Hervannan, Kaukajärven, Kämmenniemen, Lielahden ja Tammelakeskuksen terveysasemat
– Terveyspalvelujen neuvonta 03 10023 (joka päivä klo 7–22).
– Kiireettömiä hoitajan vastaanottoaikoja saa myös verkosta osoitteesta www.tampere.fi/soteasiointi.

Linnainmaan ja Tipotien terveysasemat
– Linnainmaan terveysasema 03 5657 9023 (ma–to klo 8–16, pe ja aattopäivinä klo 8–15)
– Tipotien terveysasema 03 5657 3939 (ma–to klo 8–16, pe ja aattopäivinä klo 8–15)
sähköinen yhteydenottolomake
– Terveysaseman ollessa suljettuna neuvoja äkillisiin sairaustapauksiin saa terveyspalvelujen neuvonnasta numerosta 03 10023 (joka päivä klo 7–22).

Mehiläinen Oma Lääkärisi Hervanta ja Keskusta sekä Oma Lääkärisi Tesoma
Jätä soittopyyntö
– Keskusta 040 571 4222 (ma–to klo 8–16, pe ja aattopäivinä 8–15)
– Hervanta 040 671 0004 (ma–to klo 8–16, pe ja aattopäivinä 8–15)
– Tesoma 040 663 4499 (arkisin 8–16)

Oriveden terveyskeskus
– 03 5657 5770, arkisin klo 8–15.

Kiirevastaanotto
– Kiirevastaanotto palvelee vain ajanvarauksella arki-iltaisin klo 16–20 ja viikonloppuisin klo 10–16.
– Ajanvaraukset: terveyspalvelujen neuvonta 03 10023, joka päivä klo 7–22: sairaanhoitaja arvioi hoidon tarpeen ja varaa tarvittaessa ajan.

Valinnanvapauskokeilun yksityisille terveysasemille aika varataan soittamalla suoraan terveysasemalle.

Terveyspalvelujen neuvonta 03 10023
– Neuvoo ja opastaa tamperelaisia ja orivesiläisiä sairaustapauksissa joka päivä klo 7–22.

Ylilääkäri
Kati Myllymäki