Tredun opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksia parannetaan ja byrokratiaa karsitaan

Julkaistu 22.5.2019 10.50

Tredu järjestää opiskelijakuntatoiminnan omana toimintanaan 1.6.2019 alkaen. Opiskelijayhdistys TreQ ry valmistelee yhdistyksensä lakkauttamista. Yhdistys on lähettänyt jäsenilleen kokouskutsun kokoukseen, jossa esitetään yhdistyksen lakkauttamista. Kokous pidetään ma 27.5.2019 klo 14.00 Santalahdentien toimipisteen auditoriossa, Santalahdentie 10. Kokoukseen ovat tervetulleita kaikki Tredun opiskelijat, erityisesti toimipisteiden opiskelijakuntien hallitusten edustajat.

Nyt lakkautussuunnitelmien kohteena oleva TreQ ry on toiminut itsenäisenä yhdistyksenä. Yhdistyksen tarkoituksena on ollut muun muassa toimia jäsentensä etujärjestönä, edistää ja valvoa Tampereen seudun ammattiopistossa opiskelevien yleisiä ja yhteisiä etuja, erityisesti koulutus- ja sosiaalipoliittisissa kysymyksissä.

TreQ ry:n hallitus on päätynyt yhdistyksen lakkauttamisesitykseen muun muassa yhdistystoiminnan hallinnon kankeuden ja byrokraattisuuden vuoksi.

– Niin, tottahan se on, että aika harva opiskelija on kiinnostunut vastuullisista yhdistystoiminnan tehtävistä harrastuksenaan. Toki yhdistyksen taloushallinnon pyörittäminen tilinpäätöksineen olisi monelle hyödyllistä ja opettavaista, vastuunkantajista on pula, TreQ ry:n sihteeri Niko Suokas kertoo.

Tredun opiskelijoiden vaikutuskanavina toimii jatkossa muun muassa Tampereen kaupungin elinkeino- ja osaamislautakunnan päätöksen perusteella kahdesti vuodessa järjestettävät opiskelijapalautefoorumit ja johdon tapaamiset. Tämä tuo uudistuvaan opiskelijakuntatoimintaan selkeät raamit ja siirtää toiminnan painopistettä yhä lähemmäs opiskelijoita parantaen heidän vaikutusmahdollisuuksiaan sekä Tredun että toimipisteiden tasolla.

Uusi toimintamalli kehitetään opiskelijakunta-aktiivien kanssa

Vaikka itsenäinen opiskelijayhdistys on kärsinyt vastuunkantajien vähyydestä, arjen tasolla opiskelijakuntatoiminta on paikoin vilkastakin. Toimipistekohtaiseen yhteisöllisyyttä ja osallisuutta lisäävään toimintaan on löytynyt innokkaita. Tähän panostetaan tulevaisuudessa yhä enemmän.

– Olemme järjestäneet kaikenlaisia tapahtumia, arpajaisia ja koonneet palautetta oppilaitoksen johdolle, merkonomiksi toukokuussa valmistuva Ida Siltanen vahvistaa. Siltanen on luotsannut Sammonkadulla opiskelijakunnan toimintaa parin vuoden ajan.

Hän näkee muutoksen myönteisenä. Opiskelijoiden ääni pääsee kuuluviin Siltasen mukaan jatkossa aiempaa tasapuolisemmin ja varmemmin.

– Turha byrokratia kannattaa aina karsia. Uudet suunnitelmat kuulostavat toimivilta, Ida Siltanen sanoo.

Uusi toimintamalli kehitetään yhteistyössä toimipisteiden opiskelijakunta-aktiivien kanssa. Uudella toimintamallilla korvataan myös opiskelija-asian neuvottelukunta. Tarkoitus on hyödyntää laajemmin opinnollistamista, jolloin työskentely opiskelijakunnan tehtävissä edistäisi opintoja entistä enemmän.

sihteeri, TreQ ry
Niko Suokas