Pysäköintimuutokset voimaan 29.5.2019

Julkaistu 21.5.2019 10.37

Pysäköintimuutokset toteutuvat 29.5.2019. Muutokset koskevat kadunvarsipysäköinnin vyöhykkeitä ja hintoja sekä pysäköintilupien hintoja. Lisäksi otetaan uutena käyttöön yrityspysäköintilupa Z.

Autoja parkissa Näsilinnankadulla

Yhdyskuntalautakunta päätti muutoksista 29.1.2019 ja päätös on nyt lainvoimainen. Maksujen korotusten taustalla on kaupunginvaltuuston hyväksymä talouden tasapainottamisohjelma vuodelle 2019.

Kadunvarsipysäköintiin uudet hinnat ja 1. vyöhykkeeseen laajennus

Tampereen keskustassa kadunvarsipysäköinti on jaettu kolmeen maksuvyöhykkeeseen. Pysäköintihinnat säilyvät 1. vyöhykkeellä arkisin ennallaan, mutta sunnuntaisin otetaan käyttöön maksullinen pysäköinti klo 12–18. 2. ja 3. vyöhykkeillä pysäköintimaksut nousevat.

Pysäköintimaksu on 1. vyöhykkeellä jatkossakin 3,20 euroa tunnissa ja maksimipysäköintiaika on 2 tuntia. Sunnuntaisin maksu on puolet arkipäivän maksusta eli 1,60 euroa tunnissa.

1. vyöhyke laajenee kattamaan koko keskustan kehän sisäpuolisen alueen Nalkalaa lukuun ottamatta. Ykkösvyöhykettä rajaavat Hämeenpuisto, Satakunnankatu, Rautatienkatu, Vuolteenkatu, Ratinan rantatie, Laukonsilta ja Satamakatu.

2. vyöhykkeellä maksu nousee nykyisestä 1,60 eurosta 2,00 euroon tunnissa ja 3. vyöhykkeellä 1,00 eurosta 1,20 euroon tunnissa. 2. vyöhykkeeseen kuuluu muun muassa Finlaysonin, Tampellan, Tammelan, Ratinan ja Nalkalan alueita. 3. vyöhykkeeseen kuuluu Kaakinmaa ja osa Amuria.

Muutosten edellyttämien uusien lisäkilpien vaihtaminen aloitettiin huhtikuussa ja työtä jatketaan 27.5. Myös pysäköintiautomaateissa olevat tiedot päivitettiin suurelta osin jo huhtikuussa ja viimeisetkin päivitykset tehdään 28.5. mennessä. Muutostöistä huolimatta automaatit ja pysäköintisovellukset perivät 28.5. asti pysäköintimaksut voimassa olevien hintojen mukaisesti.

Pysäköintilupien hinnat nousevat

Tampereella on 10 aluetta, joiden asukkaat tai yrittäjät voivat hankkia pysäköintiluvan. Pysäköintiluvalla on oikeus poiketa liikennemerkillä osoitetusta pysäköintikiellosta, -rajoituksesta tai maksusta, mikäli lisäkilvellä näin on määrätty.

Asukaspysäköintiluvan kuukausimaksu nousee nykyisestä 17,98 eurosta 20 euroon ja vuosimaksu 186 eurosta 210 euroon. Yrityspysäköintiluvan vuosimaksu nousee 434 eurosta 490 euroon.

Vuoden 2019 ajan kokeillaan pysäköintitunnusten F, G, J ja K alueilla työmatkapysäköintilupaa ja vieraspysäköintilupaa. Alueen asukas voi hankkia yhden vierasluvan päivässä. Työmatkaluvan voivat hankkia kokeilualueella töissä käyvät.

Vieraspysäköintiluvan hinta on 5 €/vrk. Työmatkaluvan hinta on sama kuin joukkoliikennelipun AB-vyöhykkeen 30 vuorokauden lippu. Joukkoliikennelipun hinnat muuttuivat vuoden alussa. Työmatkalipun hinta nousee muiden korotusten yhteydessä nykyisestä 51 eurosta 53 euroon.

Uusi yrityspysäköintilupa Z käyttöön

29.5. alkaen otetaan käyttöön uusi yrityspysäköintilupa Z pysäköintitunnusalueilla A-K toimiville yrityksille. Yrityspysäköintilupa Z mahdollistaa pysäköinnin kaikilla pysäköintitunnusalueilla A−K. Lisäksi aivan ydinkeskustaan on liikennemerkein merkitty kadunvarsipysäköintiruutuja, joissa pysäköinti on sallittu tunnuksella Z. Luvan ehdot ovat pysäköintimahdollisuuden laajuutta lukuun ottamatta muuten samat kuin tavallisessa yrityspysäköintiluvassa. Yrityspysäköintilupa Z on tarkoitettu erityisesti sellaisille yrityksille, joiden toiminta edellyttää pysäköimistä eri puolilla keskustaa. Laajalla pysäköintioikeudella helpotetaan pysäköintiä työpäivän aikana ja vähennetään pysäköinnin maksamiseen, maksujen laskutukseen ja kirjanpitoon kuluvaa työtä. Yrityspysäköintiluvan Z hinta on 1 000 €/vuosi.

Liikenneinsinööri
Katja Seimelä