Kulttuuritalo Laikku juhlistaa 1-vuotissyntymäpäiviään upealla Kulttuurikarnevaalilla

Julkaistu 30.4.2019 10.52

Kulttuuritalo Laikun ensimmäistä syntymäpäivää juhlistetaan koko talon ja sen ympäristön valloittavan Kulttuurikarnevaalin muodossa lauantaina 4.5. klo 10–20. Tarjolla on runsaasti huikeaa hyvän mielen ilmaisohjelmaa kaikenikäisille. Laikunlavalla ja Laikun Musiikkisalissa nähdään päivän aikana muun muassa live-musiikkia lapsille ja aikuisille, mentalisti, improvisaatioteatteria ja stand upia. Lisäksi luvassa on tietysti sirkusta ja karnevaalimeininkiä sekä mahdollisuus osallistua muun muassa yhteisötaiteen tekemiseen, upeiden kulttuuripitoisten palkintojen arvontaan tai opastettuihin talokierroksiin ja niin edelleen!

Juhlallisuudet polkaistaan käyntiin klo 10 Tampereen kaupungin kulttuuripalveluiden tervehdyksellä Laikun portailla, jonka jälkeen yleisöllä on heti mahdollisuus osallistua moneen erilaiseen toimintaan, alkaen esimerkiksi ilmastonmuutokseen kantaa ottavasta Origami-työpajasta, jossa voi osallistua yhteisötaideteoksen luomiseen. Teokseen valitut eläimet ovat Suomessa joko vaarantuneita tai uhanalaisia. Koko karnevaalin ajan käynnissä olevia pisteitä ovat muun muassa Kulttuurikahvila Laikun virkkausklinikka, jossa apua kiperiin virkkauspulmiin tai apua ensimmäisen työnsä kanssa saa Rullamummolta. Kahvilaan kannattaa istahtaa nautiskelemaan Laikun synttärikakkutarjouksen herkuista ja samalla voi vaikka pelata lautapelejä ystävien kanssa. Kun on nauttinut makiaa mahan täydeltä voi sujuvasti siirtyä tutustumaan taidenäyttelyihin. Laikun Galleriassa on esillä Sara Hildén -akatemian lasten ja nuorten kevätnäyttely Tulevaisuuden toivot ja Studiossa voi tutustua kuvataiteilija Mia Saharlan näyttelyyn Work in Progress, johon on hieno mahdollisuus uppoutua syvemmin taiteilijatapaamisessa klo 13.

Myös Lastenkulttuurikeskus Rulla juhlistaa kotitalo Laikun 1-vuotissynttäreitä. Karnevaaleissa Rullassa voi matkata maailman ympäri, piirtää liiteleviä perhosia, sukeltaa musiikkileikkituokioon tai rapsutella Karva-kavereita. Rullassa on esillä Käsityö- ja muotoilukoulu Näpsän Pallo haltuun - näyttely, jossa voi kiertää maailman ympäri ja haltioitua 4–12-vuotiaiden lasten taidokkaista töistä. Työpajassa tehdään värikkäitä perhosia Laikun satupuuhun. Mukana juhlistamassa ovat myös Suomen Lastenkulttuurikeskusten liitto taidepajalla sekä nuorisoseurojenliitto Tempoa tenaviin -musiikkileikkituokiolla.

Kolmannessa kerroksessa voi tutustua Laikussa majaansa pitäviin toimijoihin, kuten Maahanmuuttajainfo Mainioon tai vaikkapa Sveitsin ystävien kiltaan. Samalla on oiva tilaisuus osallistua karnevaaliarpajaisiin, jossa on tarjolla hienoja palkintoja. Laikun synttäreiden kunniaksi useat yhteistyökumppanit, kuten Tampereen teatteri, G Livelab, Museokeskus Vapriikki ja Tampere Filharmonia, ovat lahjoittaneet upeita kulttuurintäyteisiä palkintoja lahjakorteista vapaalippuihin. Saman kerroksen Musiikkisalissa pääseekin sitten klo 15 eteenpäin nauttimaan toinen toistaan hämmästyttävämpien esitysten sarjasta. Iltapäivän aloittaa mentalisti Jenni Sofian Mielen taikaa! -show, joka tempaa yleisön mukaan mystiseen tunnelmaan täynnä psykologista taikuutta sekä mielen illuusioita ennustamisesta aina ajatustenlukuuun. Tässä esityksessä tehdään mahdottomasta mahdollista! Seuraavaksi lavalle astelevat Improvisaatioteatteri Snorkkelin Harri Huttunen ja Ari Puustinen, jotka ilahduttavat Laikun synttärivieraita hersyvällä kahden miehen improvisoidulla ohjelmanumerollaan. Esitys sisältää sketsikohtauksia, runoja, sananlaskuja ja hauskoja tarinoita yleisön antamista aiheista ja sanoista. Iltapäivän päätteeksi klo 17 Musiikkisalin parrasvaloihin astelee stand up -lavoilta ja tv-ohjelmista tuttu Tommi Mujunen, jonka show kohottaa tunnelman kattoon. Luvassa on pilke silmäkulmassa heitettyä ilkikurista mutta hyväntahtoista suomikomiikkaa, josta ei vauhtia ja veikeitä tilanteita puutu. Tämän naurumaratonin jälkeen poskiin ja vatsaan sattuu varmasti ja paatuneinkin murjottaja on nähnyt valon. Illan esitys on K-15.

Laikun syntymäpäiväkonserteissa on Laikunlavalla tarjolla mahtavaa musiikillista menoa niin lapsille kuin aikuisillekin! Esitykset aloittaa klo 12 lastenmusiikkiorketeri Päistikka, jonka konsertissa on luvassa vauhdikasta toimintaa ja yllättäviä tilanteita. Illemmalla toisessa kattauksessa saadaan nauttia ensin klo 18 suomalaisten sydämiin itsensä musisoineen laulaja-lauluntekijä Ville Leinosen sooloesityksestä ja tuntia myöhemmin Faarao Pirttikangas ja Nubialaiset -yhtyeen hypnoottisen riemullisesta soinnista, joka pakottaa ylös, ulos ja "hogaamaan" aikojen loppuun asti. Laikun puistossa on juhlien aikana mahdollista myös sukeltaa sirkustemppujen ja karnevaalirytmien maailmaan Tampereen taidekasvatus ry:n sirkusteltassa tai ihmetellä Sirkusduo Passiilin jongleeraustaitoja sekä saada muistoksi duon taidokkaasti taiteilemia ilmapalloeläimiä. Nälän voi karkottaa Kulttuurikahvila Laikun ulkomyyntipisteellä, josta voi ostaa suolaisia ja makeita lettuja sekä SPIROn iki-ihania vegerullajäätelöitä. Lisäksi lapsille sekä muille halukkaille jaetaan synttärin kunniaksi ekologisia ilmapalloja.

Tapahtumaan on vapaa pääsy ja toivotamme teidät kaikki lämpimästi tervetulleiksi juhlimaan kanssamme!

Lisätietoja Kulttuurikarnevaalin ohjelmanumeroista sekä päivän aikataulu löytyvät sekä Laikun kotisivuilta että karnevaalin Facebook-tapahtumasta:

Yleisöä kehotetaan saapumaan paikalle käyttäen julkista liikennettä tai pysäköimään keskustan parkkihalleihin. Tapahtuma-alue on savuton ja päihteetön. Osassa ulko-ohjelmanumeroista on säävaraus ja sateen sattuessa esimerkiksi Laikunlavan esitykset siirtyvät Musiikkisaliin. Sisätiloissa järjestettäviin tapahtumiin mahtuu rajallinen määrä yleisöä ja osaa esityksistä ei suositella perheen pienimmille.

Koordinaattori
Venla Moisala