Suurenmoinen Kevätjuhla 5.5. Sorsapuistossa aloittaa pyöräilyviikon

Julkaistu 29.4.2019 9.42

Valtakunnallista pyöräilyviikkoa vietetään Tampereella 4.–12.5.2019. Teemana on tänä vuonna pyörämatkailu. Pyöräilyviikkoa juhlistetaan koko perheen avajaistapahtumalla Suurenmoisella Kevätjuhlalla sunnuntaina 5.5.2019 kello 11–15. Juhlaan voi saapua vaikka pyöräparaatissa, joka lähtee Laikunlavalta kello 11. Viikon ohjelmassa on lyhyempiä ja pidempiä pyöräretkiä, aamiainen työmatkapyöräilijöille, pyörämatkailuilta Metsossa.

Pyöräilyviikon aloitustapahtuman julistekuva

Sorsapuiston Kevätjuhlassa on toimintaa ja ohjelmaa kaiken ikäisille. Puistolavalla nähdään muotishow pyörien päällä, kuullaan vaski-, lasten- ja rootsmusiikkia ja tavataan mm. TV:stä tutut Maltti ja musakonstaapeli Vallu. Voit nauttia piknikeväitä tai ostaa purtavaa ruokakojuista, kokeilla erilaisia pyöriä kuten skuutteja, sähköpyöriä, peräkärryjä ja muksubusseja, tutustua pyöräpooloon ja kuvauttaa itsesi vanhanajan pyörän kanssa. Alueella on myös pyöräily- ja retkeilyvälinekirppis, jonne voi tulla kuka tahansa myymään tavaroitaan. Paikalla on myös pyöränhuoltopiste.

Tiistaina 7.5. kello 7–9 tarjoillaan työmatkapyöräilijän aamiainen uudessa paikassa pyöräkauppa Keskiön edessä Puutarhakadun ja Kuninkaankadun kulmauksessa. Tiistai-iltana saa vinkkejä Pirkan Pyöräilyyn valmistautumisesta Kauppi Sport Centerissä kello 18–20.

Torstaina 9.5. pyörämatkailuillassa pääkirjasto Metsossa kuullaan Päivi Laitisen 7000 kilometrin pyörätaivalluksesta Yhdysvaltojen halki. Iisalmelainen toimittaja pyöräilee pitkät matkansa tavallisella peruspyörällä.

Pyöräretkiä tehdään monena päivänä. Jo lauantaina 4.5. pyöräillään leppoisasti Pyhäjärven maisemissa kohti Pirkkalaa. Pidempiä pyörälenkkejä tehdään keskiviikkona 8.5. lauantaina 11.5. ja sunnuntaina 12.5. Lauantaina 11.5. pyöräillään Pyhäjärven maisemareittiä ja koukataan Reipin kotieläintilalle. Yhteislähtö on Laukontorilta kello 11, mutta reitille voi tulla myös matkan varrelta.

Taidepyöräilylle Tampereen gallerioihin innostetaan lähtemään äitienpäivänä 12.5. Ottamalla itsestä kuvan someen ja tägäämällä #Tampereentaidepyöräily voi voittaa palkinnon.

Tampereen pyöräilyviikon järjestävät Tampereen kaupunki, Tampereen Polkupyöräilijät ry, Kaupin Kanuunat ja Ekokumppanit Oy.

Pyöräilyviikon tarkemmat ohjelmatiedot ajankohtineen löytyvät Facebookista ja tapahtuman verkkosivuilta.

Tampereenn pyöräilyviikon tuottaja
Hanna KIlpinen