Pirkanmaan Voimian puhtauspalveluille Joutsenmerkki

Julkaistu 8.4.2019 14.12

Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin omistama Pirkanmaan Voimia on ensimmäinen julkisen sektorin toimija, jonka palvelu on saanut Joutsenmerkin käyttöoikeuden Suomessa.

– Olemme iloisia ensimmäisestä julkisen sektorin toimijan Joutsenmerkitystä palvelusta. Koulujen ja päiväkotien lapset ja henkilökunta voivat olla varmoja, että tilat on siivottu ympäristö- ja terveysnäkö-kohdat huomioiden, Ympäristömerkintä Suomen toimitusjohtaja Riikka Holopainen sanoo.

Jo 30 vuotta käytössä ollut ympäristömerkki on yksi Pohjoismaiden tunnetuimpia ja arvostetuimpia brändejä. Jotta tuote tai palvelu saa Joutsenmerkin, sen täytyy täyttää tiukat elinkaariajatteluun perustuvat ympäristövaatimukset. Merkkiä tuotteelle tai palvelulle myönnettäessä arvioidaan muun muassa materiaalien alkuperä, tuotannon ja käytön energiankulutus sekä kemikaalien käyttö ja jätteiden synty koko tuotanto- ja kulutusketjun aikana.

Tuotekehitysvastaava Elina Ahtiala-Huotari kertoo, että ympäristömerkityt välineet ja aineet ovat Voimian käytössä esimerkiksi päiväkotien tai koulujen siivouksessa.

– Joutsenmerkin merkin myötä olemme sitoutuneet vähentämään puhtauspalveluissa käytettävien siivousaineiden määrää, joten kemikaalikuormitus pienenee. Avainasemassa ovat myös ammattitaito ja laadunhallintajärjestelmä, joka ohjaa siivoukseen liittyvien tuotteiden taloudelliseen ja tehokkaaseen käyttöön, kuten siivousaineiden oikeaan annosteluun.

Tuotekehitysvastaava
Elina Ahtiala-Huotari