Suolistosyöpien seulonnat alkavat huhtikuussa Tampereella ja Orivedellä

Julkaistu 19.3.2019 13.48

Tampereella aloitetaan huhtikuussa suolistosyöpien seulonnat. Seulonnat ovat osa valtakunnallista Suomen Syöpärekisterin kokeilua. Tampereen jälkeen suolistosyöpien seulonnat käynnistyvät viidessä muussa kokeilukunnassa tai -kuntayhtymässä.

Kutsun seulontaan saavat 60-, 62-, 64- ja 66-vuotiaat tamperelaiset ja orivesiläiset miehet ja naiset. Heille lähetään postitse näytepurkki ohjeiden kera. Seulontaa varten tarvitaan vain yksi ulostenäyte, joka otetaan itse kotona ja lähetetään laboratorioon tutkittavaksi. Näytteestä etsitään piilevää verta. Tulos ilmoitetaan asiakkaalle. Jos näytteestä löytyy verta, hän saa ohjeet, kuinka toimia.

Myöhemmin kokeilua laajennetaan, ja seulontoihin kutsutaan 60−74-vuotiaat kahden vuoden välein.

Seulonnoilla pyritään löytämään suolistosyöpä tai sen esiaste, adenooma, mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Seulonnoissa todetut adenoomat voidaan poistaa tähystyksellä jo ennen kuin ne muuttuvat syöpäkasvaimiksi.

Suolistosyöpä on eturauhassyövän ja rintasyövän jälkeen Suomen kolmanneksi yleisin syöpä. Siihen sairastuu Suomessa vuosittain noin 3 200 miestä ja naista. Sairastuneiden määrän ennustetaan kasvavan tulevina vuosina ensisijaisesti väestön ikääntymisen, mutta myös elintapojen takia.

Tampereella on aiemminkin tehty suolistosyöpien seulontaa. Nyt kokeilussa olevan testi on aiempaan verrattuna kehittyneempi ja helpompi, sillä tämä testi löytää vain ihmisperäistä verta ja siihen riittää yksi näyte.

Lisätietoa suolistosyöpien seulonnoista löytyy Fimlabin sivuilta:

Vastaava lääkäri
Tero Harjuntausta