Maahanmuuttajainfo Mainion toiminta toi säästöjä viime vuonna

Julkaistu 15.3.2019 11.11

Maahanmuuttajainfo Mainio on matalan kynnyksen neuvontapiste, joka toimii osana Tampereen kaupungin työllisyyspalveluja. Viime vuonna Mainion työ mahdollisti yhteistyökumppaneille yli 400 000 euron säästöt tulkkitilauksista sekä helpotti asiakkaiden arkea ja ymmärrystä erilaisista päätösprosesseista.

Myös Mainion asiakasmäärä kasvoi merkittävästi edellisestä vuodesta. Vuoden 2018 aikana asiakaskontakteja oli lähes 6 300, joista melkein neljännes on tullut työvoimapoliittisessa koulutuksessa. Suurimmat asiakasryhmät lähtömaan mukaan ovat Somalia, Irak, Venäjä ja Afganistan. Eniten apua kaivattiin ja saatiin päätösten tai prosessien selventämisessä sekä työhön ja työnhakuun, Kelaan ja lomakkeiden täyttöön liittyvissä kysymyksissä.

Maahanmuuttajainfo Mainio tarjoaa omakielistä neuvontaa ja maahanmuuttaja-asiantuntijuutta. Se palvelee seitsemällätoista eri kielellä ja on maksuton, anonyymi ja vapaaehtoinen asiakkaalle. Mainio neuvoo asiakkaita arkisin heidän omalla kielellään puhelimitse, omassa toimipisteessään Kulttuuritalo Laikulla tai menee asiakkaan mukana eri palveluihin, jotta asiointi siellä onnistuu. Mainioon voi ottaa yhteyttä myös uuden Neuvoo-puhelinsovelluksen kautta.

Lisäksi Mainio antaa suomen kielen opintoneuvontaa, järjestää yleisinfoja suomalaisesta arjesta, yhteiskunnasta ja kunnan palveluista sekä tekee uusille tamperelaisille ja ylöjärveläisille maahanmuuttajille kunnan tarjoamia alkukartoituksia. Mainiolla on tiiviit verkostot eri viranomaisiin ja kolmannen sektorin toimijoihin.

Koordinaattori
Marja Nyrhinen