Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Sote-uudistuksen valmistelutyö hyödynnetään Pirkanmaalla

Julkaistu 8.3.2019 11.14

Pirkanmaalla edetään nyt vaiheittain kuntien toimintaan pohjautuvalla mallilla. Lähtökohtana on uudistuksen alkuperäisten tavoitteiden saavuttaminen. - Vaikka uudistus kaatui, emme putoa tyhjän päälle, sillä vastuu palveluista on yhä kunnilla, jotka kehittävät toimintaa jokapäiväisessä työssä, sanoo Tampereen pormestari Lauri Lyly.

Lylyn mukaan Pirkanmaan kuntien ja sairaanhoitopiirin tulee lähteä selvittämään nopeasti palveluiden kokoamista nykyistä laajemmalle kokonaisuudelle, joka perustuu kuntapohjaiseen malliin.

– Ensivaiheessa on tarkasteltava terveydenhuollon palveluita ja laajaa väestöpohjaa vaativia sosiaalihuollon palveluita. Tähän valmisteluun tulisi ohjata kansallisesti rahoitusta vastaavasti kuin nyt maakuntamallin valmisteluun, sanoo pormestari Lyly.

– Tulen kutsumaan nopealla aikataululla Pirkanmaan kuntien hallituksen ja valtuuston puheenjohtajan sekä kuntajohtajan keskustelemaan vaihtoehdoista.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusten eteen on Pirkanmaalla tehty vuosien saatossa paljon työtä. Nyt käytössä on siis uusimmat tiedot ja hyvät yhteistyöverkostot, joiden pohjalta palveluiden kehittämistä jatketaan. Jatkossa on kuitenkin keskityttävä nimenomaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaiden tarpeisiin ja palveluiden kehittämiseen yhdessä kuntalaisten ja asiakkaiden kanssa.

– Maakunta- ja sote-uudistus kaatui, koska tehtiin liian isoa hallinnollista ratkaisua. Uudistustarpeen taustalla olleet yhteiskunnalliset tarpeet jäivät poliittisten intressien jalkoihin. Näin kokonaisuus muuttui liian monimutkaiseksi. Ihmisten oikeus tasa-arvoiseen hoitoon ja sote-kustannusten kasvun hillitseminen täytyy jatkotyössä tuoda uudelleen uudistamisen perustaksi, sanoo pormestari Lyly.

Yhteysjohtaja
Tuukka Salkoaho