Siirry sisältöön

Dramaattinen musiikki juhlistaa naistenpäivää Tampere Filharmonian konsertissa pe 8.3.

Julkaistu 6.3.2019 15.18

Tampere Filharmonian naistenpäivän konsertin johtaa norjalainen kapellimestari Cathrine Winnes. Hän on valinnut esitettäväksi musiikkia erityisesti kahdelta aikanaan poikkeuksellisen lahjakkaaksi osoitetulta säveltäjältä, puolalaiselta Grażyna Bacewiczilta (1909–1969) ja ranskalaiselta Lili Boulangerilta (1893–1918).

 

–Löysin Bacewiczin teoksen saatumalta puolalaisen viulistin vinkin perusteella. Hänen orkesterialkusoittonsa on aivan huikea! Bacewicz sävelsi sen sodan keskellä 1943, ja siinä on ikään kuin kaksoisviesti. Toisaalta se on juhlallinen ja toisaalta dramaattinen. Yleisö voi kuulla musiikissa saman kohtalon motiivin, joka esiintyy Beethovenin viidennessä sinfoniassa. Teoksessa se tulee erityisen selvästi patarummuilla mutta esiintyy muillakin soittimilla, Winnes kertoo.

Basewitzc toimi 1930- ja 40-luvuilla Puolan radion sinfoniaorkesterin konserttimestarina ja oli aktiivinen myös solistina. Hän sai monet sävellyksensä oman orkesterin ohjelmistoon, mikä ei ollut tuona aikana itsestään selvää naisille. Bacewicz joutui Šostakovitšin tavoin työskentelemään hankalissa ideologisissa olosuhteissa, koska poliittinen ilmapiiri asetti ilmaisulle rajoja. Sodan loputtua myös Bacewiczin sävelkieli vapautui.

Säveltäjä Lili Boulangerin nimi oli kaikkien ranskalaisten huulilla jo hänen täytettyään 20 vuotta. Hän voitti vuonna 1913 historian ensimmäisenä naissäveltäjänä Prix de Romen, arvostetun Pariisin konservatorion taideopiskelijoiden apurahan, jota esimerkiksi Maurice Ravel ei useista yrityksistään huolimatta onnistunut saamaan.

–Millaisen upean sävellysperinnön olisimmekaan saaneet, jos Boulanger olisi saanut elää pidempään. Konsertissa kuultavassa teoksessa Dún soir triste (Surullinen ilta) voi todella kuulla, että hän sitä säveltäessään tiesi kuolevansa pian. Boulanger kärsi muun muassa Crohnin taudista, ja tämä oli viimeinen teos, jonka hän pystyi itse kirjoittamaan.

Konsertissa kuullaan myös Selim Palmgrenin toinen pianokonsertto Virta, jonka tulkitsee Maj Lind -voittaja vuodelta 2017, yhdysvaltalainen pianotaiteilija Mackenzie Melemed. Konsertin päättää Igor Stravinskyn Tulilintu, joka on venäläisen kansanmusiikin vaikuttama fantasia suurelle orkesterille. Alun perin balettimusiikiksi sävelletty teos on nykyisin useimmin orkesterikonserttien ohjelmistoa.

Cathrine Winnes tunnetaan kotimaassaan paitsi kapellimestarina myös radioäänenä, sillä hän toimii juontajana Norjan yleisradioyhtiö NRK:n tuottamissa kulttuuriohjelmissa. Hän on tutkinut muun muassa Dmitri Šostakovitšin elämää ja sävellyksiä, sekä vähemmän tunnettuja viime vuosisadan alun naissäveltäjien teoksia. Tärkeimpien norjalaisorkestereiden lisäksi Winnes on vieraillut Tukholman filharmonikoiden johtajana, ja tällä kaudella hän debytoi Tukholman Kuninkaallisen oopperan kapellimestarina. Hän on Länsi-Götanmaan ja Tukholman puhallinorkestereiden taiteellinen johtaja. Viime aikoina hän on toimittanut ja juontanut naissäveltäjien musiikkia esittelevän TV-sarjan Ruotsin televisiolle. Sarjaa aletaan esittää maaliskuun lopussa.

Pe 8.3. klo 19 Tampere-talon Iso sali
Tampere Filharmonia
Cathrine Winnes, kapellimestari
Mackenzie Melemed, piano
Bacewicz - Palmgren - Boulanger - Stravinsky
Liput 27/20/12/6 €, opiskelijat konserttipäivänä 2 €.
Teokset tutuiksi klo 18, vapaa pääsy
Konsertissa on Lapsiparkki 3-12-vuotiaille 6/8 € klo 18.30, teemana kuvataide
Kurkistus kenraaliharjoitukseen konserttipäivänä klo 9.45, liput aulasta 5 € (käteinen).


Lisätietoja

Tiedottaja
Aino Holma
puhelin +358503887168
sähköposti [email protected]


Teksti Aino Holma

Kuvat John Andresen