Ammatillisen koulutuksen erityisen tuen strategia vahvistaa yhdenvertaisuutta

Julkaistu 15.2.2019 14.48

Pirkanmaan ammatillisen koulutuksen erityisen tuen strategia 2018–2021 on päivitetty alueellisena koulutuksen järjestäjien yhteistyönä.

Erityisen tuen strategian visiona on kehittämiskumppanuudessa rakentaa reittejä erityistä tukea tarvitseville kohti osallisuutta ja työelämää. Toimintaa ohjaavien periaatteiden taustalla on kehittämiskumppaneiden yhteinen näkemys monimuotoisuutta, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta tukevasta yhteiskunnasta.

Strategiaprosessia on ohjannut Tampereen ammattikorkeakoulu. Prosessi on aloitettu vuoden 2017 syksyllä ja se on jatkunut vuoden 2018 ajan. Strategia on vahvistettu Pirkanmaan ammatillisen erityisopetuksen koordinaatiokeskuksen Ohjausryhmän kokouksessa 31.1.2019. Strategia on voimassa vuoden 2021 loppuun saakka, mutta koulutuksen järjestäjien kanssa on sovittu, että strategiaa ja sen tavoitteita tarkastetaan tarvittaessa jo ennen tätä.

Kehittämiskumppanuutta vaalivat yhdeksän ammatillista kouluttajaa Pirkanmaalla. Mukana olevat koulutuksenjärjestäjät ovat Tampereen seudun ammattiopisto Tredu, Ahlmanin ammatti- ja aikuisopisto, Aitoon koulutuskeskus, Ammattiopisto Luovi, Kiipulan ammattiopisto, Silta-Valmennusyhdistys ry, Tampereen ammattikorkeakoulu ammatillinen opettajakoulutus, Tampereen aikuiskoulutuskeskus TAKK ja Valkeakosken ammattiopisto VAAO.

Tarkoituksena on, että strategia toimii viitekehyksenä, josta käsin alueella toimitaan.

Sanna-Leena Annala