Suun terveydenhuollon valinnanvapauskokeiluun pääsee 500 uutta asiakasta - lisäpaikat avautuvat 21.2. klo 10

Julkaistu 12.2.2019 9.28

Suuren suosion saaneessa Pirkanmaan suun terveydenhuollon valinnanvapauskokeilussa avautuu 500 uutta asiakaspaikkaa. Kokeiluun pääsee 116 kuntalaista Nokialta, 71 Pirkkalan ja Vesilahden yhteistoiminta-alueelta sekä 313 Tampereen ja Oriveden yhteistoiminta-alueelta. Uudet paikat tulevat jakoon torstaina 21. helmikuuta 2019 klo 10.

Päivitys tiedotteeseen:
21.2.2019:
Nokian, Oriveden, Pirkkalan ja Tampereen paikat ovat täyttyneet.
22.2.2019:
Myös Vesilahden paikat ovat täyttyneet.

Hammalääkärin työvälineitä.

Valkeakoskelaisetkin voivat yhä osallistua kokeiluun, sillä Valkeakosken kiintiössä on vielä vapaana lähes 50 viime keväänä jakoon tullutta paikkaa.

Kokeilussa valitaan perushammashoitopalvelujen tuottajaksi kunnallisen palvelujen sijaan kokeilussa mukana oleva yksityinen palveluntuottaja tai ammatinharjoittaja. Kokeiluun voivat osallistua 18 vuotta täyttäneet kokeilukuntien asukkaat. Kokeilussa mukana olevilta asiakkailta peritään yksityiseltä palveluntuottajalta saadusta palvelusta Tampereen kaupungilla voimassa olevat asiakasmaksut.

Valinta tehdään verkossa tai puhelimitse 21.2. klo 10 alkaen

Kokeiluun pääsee mukaan valitsemalla yksityisen palveluntuottajan toimipisteen verkossa tai puhelimitse torstaina 21.2.2019 klo 10 alkaen. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ensisijaisesti ja sujuvimmin valinnan voi tehdä verkossa osoitteessa www.tampere.fi/valinnanvapaus Valitse suunhoitoyksikkö -sivulla olevalla sähköisellä lomakkeella, johon kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla. Puhelimitse valinta on mahdollista tehdä soittamalla numeroon 03 5657 0119.

Edelliskerralla Tampereen ja Oriveden paikat täyttyivät alle kymmenessä minuutissa.

Kokeiluun päässeet asiakkaat voivat varata tutkimusajan valitsemalleen palveluntuottajalle maanantaina 25. helmikuuta alkaen. Aika varataan soittamalla suoraan palveluntuottajalle.

Kokeiluun uusia toimipisteitä

Valittavina oleviin toimipisteisiin voi tutustua etukäteen valinnanvapauskokeilun verkkosivuilla . Helmikuussa kokeiluun liittyi uutena Nokialla sijaitseva toimipiste, joten tällä hetkellä kokeilussa on mukana 12 palvelutuottajaa 17 toimipisteellä. Lisäksi kokeiluun on tulossa yksi uusi palveluntuottaja. Toimipisteet ovat ilmoittaneet miten monta valinnanvapauskokeiluasiakasta ne voivat ottaa. Viiden toimipisteen asiakaskiintiö on täynnä.

Kokeilussa on tällä hetkellä mukana lähes 4 350 nokialaista, orivesiläistä, pirkkalalaista, tamperelaista, valkeakoskelaista ja vesilahtelaista. Kokeilussa jo mukana olevat asiakkaat voivat vaihtaa halutessaan palveluntuottajaa kahdeksan kuukauden välein. Heti kokeilun alkaessa viime toukokuussa mukaan tulleille asiakkaille palveluntuottajan vaihto on siis ollut mahdollista tammikuun lopusta lähtien. Uusi valinta tehdään osoitteessa www.tampere.fi/valinnanvapaus.

Kokeilussa jo mukana olevat kuntalaiset, jotka eivät ole vielä varanneet aikaa valitsemalleen palveluntuottajalle, saavat helmikuun aikana tekstiviestikyselyn. Kyselyllä selvitetään heidän kokemaansa suun terveydentilaa sekä mahdollisia taustatekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, ettei hoitoon ole hakeuduttu.

Nyt jaettavat 500 lisäpaikkaa vapautuivat, kun Lempäälä jäi vuodenvaihteessa pois kokeilusta.

Kokeilu on osa sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamaa valinnanvapaus- eli palvelusetelikokeilua.

Tiedotetta päivitetty:
12.2.2019: Tarkennettu kohtaa, joka koskee kokeilussa jo mukana olevia asiakkaita.
13.3.2019: Lisätty myös otsikkoon tieto, että lisäpaikat avautuvat 21.2. klo 10.

Projektipäällikkö
Anna Maria Heikkinen