Valinnanvapauskokeiluissa mukana 7350 pirkanmaalaista

Julkaistu 1.2.2019 13.24

Pirkanmaalla valinnanvapaus- eli palvelusetelikokeilut jatkuvat alkusyksyyn 2019 saakka. Vuoden 2018 loppuun mennessä terveysasemapalvelujen valinnanvapauskokeilun puitteissa terveysasemaa oli Tampereella vaihtanut noin 3 000 asukasta ja Pirkanmaalla suun terveydenhuollon kokeilussa suunhoitoyksikköä 4 850 henkilöä. Vuodenvaihteessa Lempäälä ja sen 500 kokeilussa mukana ollutta asukasta jäivät suun terveydenhuollon kokeilusta pois.

Terveysasemaa vaihtaneet pysyneet uskollisina ensimmäiselle valinnalleen

Terveysasemapalvelujen valinnanvapauskokeilussa suurin osa vaihtajista on pysynyt sen terveysaseman asiakkaina, jonka valitsivat kokeilussa ensimmäiseksi. Useamman kuin yhden kerran terveysasemaa on vaihtanut 6–7 prosenttia asiakkaista. Kokeilussa on mukana neljä yksityistä palveluntuottajaa.

Selkeästi tärkein vaihdon syy on lääkäriaikojen saatavuus. Myös hyvä hoidon laatu sekä erityisesti useamman kerran vaihtaneilla sijainti ovat tärkeitä syitä vaihtoon. Vaihtajista yli puolet ilmoittaa käyttäneensä aiemmin pääsääntöisesti yksityisiä terveyspalveluja tai työterveyttä.

Terveysasemapalvelujen valinnanvapauskokeiluun voivat osallistua tamperelaiset, jotka asuvat postinumeroalueilla 33530 ja 33710. Kokeilu alkoi keväällä 2017.

60 prosenttia suun terveydenhuollon kokeiluun osallistuneista käynyt hoidossa valitsemassaan toimipisteessä

Suun terveydenhuollon kokeilussa oli vuonna 2018 mukana Lempäälä, Nokia, Pirkkala, Orivesi, Tampere, Valkeakoski ja Vesilahti. Lempäälää lukuun ottamatta kaikki muut kunnat jatkavat kokeilussa tänäkin vuonna.

Kokeilussa mukana olevista asiakkaista 61 prosenttia on käynyt vastaanotolla valitsemassaan suunhoitoyksikössä. Asiakkaat ovat ottaneet yhteyttä suunhoitoyksikön ajanvaraukseen keskimäärin kaksi kuukautta kokeiluun ilmoittautumisen jälkeen. Vastaanotolla käynneistä asiakkaista yli puolet on saanut paikkaushoitoa, kolmanneksella on todettu iensairauden hoidon tarvetta. Lähes 60 prosentilla hoito on kesken.

Suunhoitoyksikön hyvä sijainti ja hammaslääkäriaikojen saatavuus ovat olleet tärkeimmät valinnan syyt.

Kokeilussa oli vuonna 2018 mukana 12 yksityistä palveluntuottajaa, jotka jatkavat tänäkin vuonna sekä mahdollisesti yksi uusi tuottaja aloittaa kokeilussa. Palveluntuottajalla voi olla kokeilussa mukana useita toimipisteitä, joista asiakas valitsee yhden suunhoitoyksikökseen. Valittavia toimipisteitä on tällä hetkellä 16. Jokainen suunhoitoyksikkö on saanut ilmoittaa, kuinka monta asiakasta voivat ottaa hoidettavakseen. Varsinkin pienimpien yksiköiden asiakaskiintiöt ovat täyttyneet nopeasti.

Kokeilussa avattiin asiakkaille toukokuussa 2018 yhteensä 4 000 paikkaa ja lokakuussa 1 000 paikkaa. Paikat jaettiin kiintiöittäin kokeilukuntien asukkaille. Tampereen ja Oriveden paikat täyttyivät keväällä kahdessa tunnissa, syksyllä paikat menivät kymmenessä minuutissa ja kokeilun ulkopuolelle jäi paljon tamperelaisia ja orivesiläisiä, jotka olisivat halunneet osallistua siihen. Muiden kuntien paikat menivät hivenen rauhallisempaan tahtiin. Tällä hetkellä paikkoja on jäljellä vain Valkeakosken kiintiössä.

Suun terveydenhuollon kokeilussa mukana olevat asiakkaat voivat vaihtaa halutessaan palveluntuottajaa kahdeksan kuukauden välein. Heti kokeilun alkaessa toukokuussa mukaan tulleille asiakkaille palveluntuottajan vaihto on siis ollut mahdollista tammikuun lopusta lähtien. Uusi valinta tehdään osoitteessa www.tampere.fi/valinnanvapaus.

Suun terveydenhuollon kokeiluun avautuu helmikuussa uusia paikkoja, jotka vapautuivat Lempäälän jäätyä kokeilusta pois. Paikoista tiedotetaan tarkemmin myöhemmin.

Terveysasemapalvelujen valinnanvapauskokeilu
Projektipäällikkö