Pysäköintimaksuja, maksuvyöhykkeitä ja pysäköintilupien hintoja tarkistettiin

Julkaistu 29.1.2019 18.04

Kadunvarsipysäköintimaksuja korotetaan Tampereen keskustan kakkos- ja kolmosvyöhykkeellä. Lisäksi ydinkeskustan ykkösvyöhykkeellä otettiin käyttöön maksullinen pysäköinti sunnuntaisin klo 12–18. Yhdyskuntalautakunta päätti 29.1.2018 muutoksista, jotka tulevat voimaan 1. toukokuuta 2019 alkaen.

Tampereella on maksullisia yleisiä pysäköintipaikkoja keskustassa ja Hervannassa. Keskustassa kadunvarsipysäköinti on jaettu kolmeen maksuvyöhykkeeseen.

Ydinkeskustan kalleimman pysäköinnin alueen eli ykkösvyöhykkeen maksu pysyy ennallaan, mutta alue laajenee. Lautakunta päätti laajentaa ykkösvyöhykkeen kattamaan lähes koko keskustan kehän sisäpuolisen alueen Nalkalaa lukuun ottamatta. Ykkösvyöhykettä rajaavat Hämeenpuisto, Satakunnankatu, Rautatienkatu, Vuolteenkatu, Ratinan rantatie, Laukonsilta ja Satamakatu.

Lautakunta päätti yksimielisesti esitettyä pienemmästä laajennuksesta siten, että Satamakatua ei liitetä ykkösvyöhykkeeseen. Myös Ratinan stadionin pohjoispuolen pysäköintialue jää edelleen kakkosvyöhykkeelle.

Asukas- ja yrityslupien hintoja korotetaan siten, että muutokset tulevat voimaan 1. maaliskuuta 2019. Lisäksi käyttöön tulee uusi laajempi yrityspysäköintilupa. Lautakunta hyväksyi myös toivomusponsia, jotka koskivat asukaspysäköinnin kehittämistä.

Sunnuntaimaksu puolet arkipäivän maksusta

Pysäköintimaksu on ykkösvyöhykkeellä nykyisin 3,20 euroa tunnissa ja maksimipysäköintiaika on 2 tuntia. Uutena asiana ykkösvyöhykkeellä otetaan käyttöön maksullinen pysäköinti sunnuntaisin klo 12–18. Maksu on puolet arkipäivän maksusta eli 1,60 euroa tunnissa.

Kakkosvyöhykkeellä maksua korotetaan nykyisestä 1,60 eurosta 2,00 euroon tunnissa ja kolmosvyöhykkeellä 1,00 eurosta 1,20 euroon tunnissa. Kakkosvyöhykkeeseen kuuluu muun muassa Finlaysonin, Tampellan, Tammelan, Ratinan ja Nalkalan alueita. Kolmosvyöhykkeeseen kuuluu Kaakinmaa ja osa Amuria.

Asukaspysäköintiluvan kuukausimaksun nousee nykyisestä 17,98 eurosta 20 euroon. Luvan vuosimaksu nousi 186 eurosta 210 euroon. Yrityspysäköintiluvan vuosimaksu nousee 434 eurosta 490 euroon. Lupien hinnat nousevat edelleen vuonna 2021.

Maksujen korotusten taustalla ovat kaupunginvaltuuston hyväksymä talouden tasapainottamisohjelma vuosille 2019 sekä kaupungin pysäköintipolitiikka. Pysäköintipolitiikalla pyritään muun muassa lisäämään maanalaista pysäköintiä sekä ohjaamaan kadunvarsipysäköintiä lyhytaikaiseen asiointiin.

Lautakunta hyväksyi myös pysäköintipolitiikan päivityksen joillain muutoksilla. Muun muassa keskustan kävelyvyöhykkeellä voidaan hyväksyä alle 500 kerrosneliömetrin käyttötarkoituksen muutokset asumiseen ilman, että syntyy autopaikkavelvoitetta.

Johtaja
Mikko Nurminen