Siirry sisältöön

Asiakaspalaute: Sosiaali- ja terveyspalveluille kouluarvosanaksi 8,7

Julkaistu 28.1.2019 13.11

Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen (avo- ja asumispalvelut) asiakkaat ovat varsin tyytyväisiä palvelujen laatuun. Vuoden 2018 aikana 37 toimipisteessä kerättiin asiakaspalautelaitteilla yli 42 000 palautetta. Kouluarvosanalla mitattuna sosiaali- ja terveyspalvelut saivat palautteen keskiarvoksi 8,7. Asiakkaista 72 prosenttia suosittelisi palvelua ystävilleen tai läheisilleen. Tulos säilyi edellisvuoden tasolla.

Taaperoikäinen hammashoidon terveystarkastuksessa.
 

Suosittelun todennäköisyyttä kysyttiin asteikolla 0 - 10. Suosittelijoiksi laskettiin 9 tai 10 vastanneet. Heille esitettiin jatkokysymys, mikä palvelussa oli hyvää. Muilta kysyttiin, mitä palvelussa tulisi kehittää.

Selkeästi useimmiten hyvänä pidettiin asiakkaan kohtelua (14 061 kertaa) ja henkilökunnan asiantuntemusta (10 457). Eniten kehitettävää nähtiin palveluun pääsyn nopeudessa (2 808) sekä ajanvarauksessa (1 857), vaikka toisaalta suosittelijoista yli 6 000 piti hyvänä asiana palveluun pääsyn nopeutta ja 4 650 ajanvarausta.

Eniten palautetta asiakaspalautelaitteilla antoivat terveysasemien asiakkaat, yli 17 000 kappaletta. Suun terveydenhuolto sai noin 11 600 ja muut vastaanottopalvelut lähes 7 000 palautetta. Palautteen avulla selvitetään asiakkaiden kokemuksia palveluista ja kehitetään palveluja.

Diabetesvastaanotolle erinomaista palautetta

Toimipisteistä korkeimman pistemäärän keräsi diabetesvastaanotto. Se sai asteikolla -100 - 100 pisteitä 86, mikä vastaa kouluarvosanaksi muutettuna noin 9,6:tta. Kakkossijan jakoivat 81 pisteellä hoitotarvikejakelu sekä tartuntatautien valvonta- ja infektioiden torjuntayksikkö. Seuraava sija meni tasapisteillä 77 Hatanpään fysioterapialle sekä Kämmenniemen terveysasemalle.

Diabetesvastaanotto on ollut jo usean vuoden ajan saanut avo- ja asumispalvelujen parhaat pisteet asiakaspalautteessa. Osastonhoitaja Tea Vatanen kertoo diabetesvastaanotossa tehtävän erityistä asiantuntijatyötä, josta henkilöstölle syntyy työn merkityksellisyyden tunne ja motivaatio tehtävään.

– Henkilökunta on omaksunut ajatuksen, että olemme täällä asiakkaita varten. Kaikki kehitystyö lähtee asiakkaan näkökulmasta. Käymme palautetta säännöllisesti läpi ja kaikki pyrkivät tuomaan esiin parannusideoita. Hyvä työfiilis näkyy työssämme ja asiakkaat antavat siitä myönteistä palautetta. Panostamme myös sisäiseen koulutukseen ja pysymme näin kehityksen mukana, kertoo Vatanen.

Diabetesvastaanoton henkilökunta
Diabetesvastaanotolla on asiakaspalautteen perusteella viiden tähden palvelut.

Tampereen kaupungin verkkosivuilla voi seurata reaaliaikaisesti kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluissa asiakaspalautelaitteilla annettua palautetta. Sivuilla näkyy 30 päivän aikana annetun palautteen keskiarvo niistä 37 toimipisteestä, jossa on asiakaspalautelaite. Sivuilla on myös viime vuoden asiakaspalautteen tarkempi esittely.


Lisätietoja

Suunnittelupäällikkö
Timo Tuurala
puhelin 0500 628 277
sähköposti [email protected]


Teksti Marika Haapala

Kuvat Opa Latvala ja Tampereen kaupunki