Suomen valimoteollisuuden historia nivottiin yksiin kansiin

Julkaistu 31.1.2019 10.00

Suomen valimoteollisuus -kirja on ensimmäinen ja ainoa valimoteollisuuden kahta ensimmäistä vuosisataa kuvaava teos. Kirjassa kahlataan läpi toimialan kehitys ja kasvu läpi vuosikymmenten.

Kerronnassa edetään teknologiakärki edellä sota-ajoista sotakorvauksiin ja 60- sekä 70-luvun vaiheisiin, jolloin valimot ja valmistusmenetelmät kehittyivät paljon. Eräs kirjan suurista saavutuksista ja erikoisuuksista on noin 500 maassamme toimineen valimon etsiminen ja luettelointi. Listaus on monelle tulevalle historian tutkijalle kiintoisa lähtökohta jatkotutkimuksiin.

Teoksessa esitetään tarkasti myös muun muassa kaikki 21 Suomen Valimoteknisen Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajaa vuodesta 1947 lähtien sekä Valimoteollisuus ry:n hallituksen puheenjohtajat vuodesta 1977 alkaen. Lisäksi teos sisältää kaikkien suomalaisten valimoiden lentovalokuvat.

Tredun koulutussuunnittelja Jouni Lehdon mukaan kirjatyö on ollut isotöinen ja kunnianhimoinen hanke.

– Valimoteollisuuden merkitys valmistavassa teollisuudessa on edelleen keskeinen. Historiassa on selkeä aukko, joka tulee nyt täytettyä. Kaikki oleellinen valimoteollisuuden historiasta on vihdoin yhdessä kirjassa.

Kirjan on koonnut ja kirjoittanut Aalto-yliopiston diplomi-insinööri Olavi Piha viimeisen neljän vuoden aikana. Kirjoitustyötä hän teki Tredun Hepolamminkadun toimipisteen Valimoinstituutissa.

Tredun tilaaman kirjaprojektin rahoitti kokonaisuudessaan Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö ja Valimoteollisuus ry. Kirjaa on painettu Tampereella PunaMusta Oy:ssä 700 kappaletta.

Koulutussuunnittelija
Jouni Lehto