Opiskelijat loihtivat Euroopan suurimman hääkakkunäyttelyn Ideaparkiin

Julkaistu 22.1.2019 12.22

Tredun Kangasalan toimipisteen leipuri-kondiittoriopiskelijat valmistavat noin 60 hääkakkua 26.1.2019 Ideaparkissa pidettävään Euroopan suurimpaan hääkakkunäyttelyyn.

Hääkakkuja konditorian pöydällä
Kakkuja on valmistettu syksystä lähtien ja yhteensä niitä tulee noin 60.

Tredun kondiittori- ja leipurimestari Reijo Heinosen mukaan näyttelyn tarkoituksena on esitellä valinnaiselle taitotyö-kurssille osallistuneiden 24 opiskelijan osaamista ja harjoittaa heitä myös esiintymään omassa työssään. Näyttely on avoinna lauantaina 26.1. klo 11–16.

– Opiskelijat tekevät mielettömän hyvää ja pitkäjänteistä työtä. Yli 40-vuotisen urani aikana mitään tämänkaltaista ei ole tullut Euroopassa vastaan. Olen nimennyt näyttelyn Euroopan suurimmaksi opiskelijoiden loihtimaksi näyttelyksi.

Kakkujen valmistus aloitettiin jo syksyllä. Osa opiskelijoista valmistaa yhden kakun. Toiset tekevät jopa kolme upeaa kakkuluomusta. Heinosen mukaan kakut eivät häviä ammattilaisten töille millään osa-alueella.

– Kakuissa näkyy tekijöiden persoonallisuus. Tämän vuoden kakuissa korostuu tyylikkyys ja hillitty romantiikka.

Kakut tehdään viimeistä piirtoa myöten valmiiksi Kangasalla, josta ne kuljetetaan pakettiautolla Ideaparkiin. Liikekeskuksen asiakkaat voivat antaa äänensä parhaalle kakkutaideteokselle. Opiskelijat ovat mukana tapahtumassa koko näyttelyn ajan.

– Keskusaukion halkova 40 metriä pitkä kakkupöytä opiskelijoineen on näyttävä näky.

Kakkuja äänestäneiden kesken arvotaan lahjakortti Kangasalan toimipisteen myymälä-kahvilaan. Heinonen itse palkitsee kolme eniten ääniä saanutta opiskelijaa.

Hääkakkunäyttely järjestetään viidettä vuotta peräkkäin. Näyttely on osa Häähumua Ideaparkissa -tapahtumaa. Liikekeskuksessa järjestetään muun muassa parisuhdesuunnistusta, häätanssiesityksiä ja häämusiikkia. Häihin liittyvät yritykset esittelevät palveluita ja tuotteitaan liikekeskuksen keskusaukiolla.

Merenneitoja hääkakkukoristeena
Koristeissa näkyy mielikuvitus ja tekijöiden persoonallisuus.

Lehtori
Reijo Heinonen