Hiedanrantaan Sellupuistoon valmistui frisbeegolfrata ja koirapuisto

Julkaistu 21.1.2019 11.11

Hiedanrantaan Sellupuistoon on rakentunut 9-väyläinen frisbeegolfrata ja koirapuisto. Molemmissa tehdään vielä viimeistelytöitä kevään aikana, mutta ne ovat jo käytettävissä.

Näkymä Sellupuiston frisbeegolfradalle

Sellupuiston frisbeegolfradalta löytyy monipuolisia väyliä, jotka sopivat sekä aloittelijoille ja kokeneemmallekin frisbeegolf-pelaajalle. Radalta avautuu kaunis näkymä Näsijärvelle. Aloitusväylä sijaitsee Lielahden kartanon parkkipaikan läheisyydessä. Rata on suunniteltu ja rakennettu Tampereen kaupungin ja Tampereen Frisbeeseura ry:n yhteistyönä. Suunnittelussa on huomioitu turvallisuus: heittoväylä ei saa ylittää kevyen liikenteen väylää.

Radan aloituspaikalle tuodaan talveksi väliaikainen ratakartta. Keväämmällä radan alkuun sijoitetaan pysyvä ratakartta ja väylien aloituskohdille väyläopasteet. Frisbeegolfrataa ei valaista, mutta puiston keskiosaan johtava käytävä valaistaan myöhemmin.

Sellupuiston lakialue on avointa viheraluetta, ja puiston reunamilla on luontaista puustoa. Viheralueen keskikohtaa on täytetty maa-aineksilla puistosuunnitelman mukaisesti. Sellupuistoon pääsee hyvin kevyen liikenteen väyliä pitkin joka suunnasta, ja puistossa virtaa kaksi hulevesiojaa. Eteläreunan oja risteää kahta heittoväylää.

Sellupuiston frisbeegolfradan avajaiset järjestetään touko-kesäkuussa. Frisbeegolf on matalan kynnyksen laji, joka sopii kaiken ikäisille ja jota voi harrastaa ympäri vuoden. Tampereella on viisi frisbeegolfrataa, ja ne ovat kaikkien käytettävissä.

Uusin koirapuisto löytyy Sellupuistosta

Sellupuiston koillisnurkasta, frisbeegolfradan vierestä löytyy myös Tampereen uusin koirapuisto. Aidatussa koirapuistossa on omat alueet pienille ja isoille koirille. Sellupuiston portti, kuten muidenkin uusien koirapuistojen, on varustettu pienellä aidatulla eteisellä, jotta koira saadaan tuotua ja vietyä turvallisemmin.

Koirapuistossakin tehdään vielä viimeistelytöitä, ja sinne asennetaan penkkejä ja roska-astioita. Koirapuistoon saadaan tammikuun aikana myös valaistus.

Koirapuiston maakerroksissa on käytetty kierrätysmaa-ainesta, jota on kaivettu Ratinan alueelta. Pohja on seulottua 0–8 mm soraa, jonka on todettu soveltuvan hyvin koirapuistoihin muun muassa sen tähden, että se läpäisee hyvin vettä.

Kaupunginpuutarhuri
Timo Koski