Tredu ja Työllisyyspalvelut jatkavat kuntakokeilun innoittamana yhteistyötään

Julkaistu 21.1.2019 7.00

Työllisyydenhoidon kuntakokeilu 2017–2018 Pirkanmaalla oli onnistunut. Kokeilussa osa työttömistä työnhakijoista oli aiempaa henkilökohtaisempien palvelujen piirissä. Joustavat toimintamallit tuottivat tulosta.

Yksi konkreettinen ja testattu toimintamalli oli nivoa Tredun ja Työllisyyspalveluiden palveluita aiempaa tiiviimmin yhteen. Kokeilussa nähtiin samaan maaliin tähtäävien organisaatioiden yhteistyön hyödyt. Vaikka kuntakokeilu päättyi, Tredu ja Työllisyyspalvelut jatkavat palvelujensa hitsaamista yhteen.

Uudenlainen kumppanuus keskittyy osaamisen kasvattamiseen

Saman asian vastinpareina Tredun ja Työllisyyspalveluiden yhteistyö on enemmän kuin järkevää. Osaamisen kasvattaminen ja koulutus on Tredun ja Työllisyyspalveluiden yhteinen rajapinta, johon nyt keskitytään. Tredun ja Työllisyyspalvelujen uudenlaista kumppanuutta muotoillaan nopealla aikataululla. Yhteistyökumppaneiden edustajat istuivat saman pöydän ääreen ja sopivat pikaisesta aikataulusta. Kumppanuutta vauhdittavassa tapaamisessa oli mukana myös Tampereen elinkeinojohtaja Timo Antikainen.

– Koulutus on Tampereen elinvoimatekijä, tiivisti Timo Antikainen.

Kummankin organisaation pääasiallinen tavoite on saada yrityksille osaavaa työvoimaa ja ihmisiä töihin. Tredun tulokulma on tuottaa ammatillinen koulutusta, jolla työntekijä työllistyy. Työllisyyspalveluiden punaisena lankana puolestaan on tarjota työttömille työnhakijoille palveluja, jotka kohottavat heidän osaamistaan ja edistää työllistymistä.

Helmikuun aikana on tarkoitus olla jo ensimmäiset toimintasuunnitelmat valmiina. Tavoitteena on tarkentaa yhteiset tavoitteet ja mittarit, laatia yhteinen työsuunnitelmaa, nimetä vastuunhenkilöt ja toimijat yhteistyöhön.

Kaiken kaikkiaan tavoitteena on luoda yhteisen asiakasymmärrykseen perustuva palveluprosessi, jossa asiakkaalle järjestetään saumattomia, organisaatiorajat ylittäviä palveluja.

Rullaavaa ennakointia

Tredun ja Työllisyyspalveluiden yhteisenä tulevaisuuden näkynä siintää koulutus- ja työvoimatarpeen rullaava ennakointi. Se tarkoittaa käytännössä osaavan työvoiman saatavuus turvaamista ennakoiden. Esimerkiksi nyt on havaittu, että ratikkatyömaa vaatii paljon kivimiehiä. Mikäli tähän työvoimatarpeeseen olisi havahduttu voimallisemmin aiemmin, koulutuksessa olisi nyt nykyistä enemmän kivimiehiä.

Osana yhteistyötä Tredun tavoitteena mm. kehittää osaamisen tunnistamisen toimintatapoja, joissa työttömän kanssa voidaan arvioida realistisesti, millaista osaamista tulisi kasvattaa.

– Tätä tehdään jo aloilla osana arkea, mutta tämän tuotteistaminen erilliseksi ja helposti saavutettavaksi ja kerrottavaksi palveluksi vaatii vielä työtä, kertoo asiakkuuspäällikkö Erja Luttinen Tredusta.

Asiakkuuspäälllikkö
Erja Luttinen