Linnainmaan terveysasemalla sosiaaliohjaaja tavattavissa ilman ajanvarausta torstaiaamuisin 3.1. alkaen

Julkaistu 20.12.2018 15.59

Tampereella Linnainmaan terveysasemalla on torstaisin sosiaaliohjaaja paikalla. Tammikuun alusta lähtien hänen juttusilleen voi mennä ilman ajanvarausta torstaiaamupäivisin klo 9–12. Torstai-iltapäivät sosiaaliohjaaja palvelee Linnainmaalla ajanvarauksella.

Rahahuolet, työttömyys, yksinäisyys, lapsen tai perheen hyvinvointi, opiskelun haasteet, avioero, päihteidenkäyttö, tukien hakeminen. Terveysasemien asiakkailla on monesti huolia ja murheita, joihin terveysaseman perinteiset palvelut eivät riitä. Siksi valinnanvapauskokeilun myötä Linnainmaan terveysasemalla sekä kokeilun yksityisillä terveysasemilla tarjotaan sosiaaliohjausta.

Lääkäri tai sairaanhoitaja saattaa vastaanotollaan huomata, että asiakas tarvitsee ongelmaansa sosiaaliohjaajan apua. Kun sosiaaliohjaaja on samassa talossa, on asiakas helppo ohjata hänen luokseen. Terveysaseman asiakkaat voivat poiketa sosiaaliohjaan luona myös ilman ajanvarausta.

Sosiaaliohjaaja neuvoo, kertoo asiakkaan oikeuksista ja tarvittaessa ohjaa asiakkaan hänen tarpeisiinsa sopiviin palveluihin. Sosiaaliohjaaja voi auttaa myös esimerkiksi hakemusten täyttämisessä. Viranomaispäätöksiä terveysasemalla toimiva sosiaaliohjaaja ei voi tehdä.

– Raha-asiat ovat eniten esillä. Usein kysytään toimeentulotuen myöntämisperusteista tai mahdollisuudesta saada jotain muuta tukea. Myös eläkeasiat puhuttavat paljon ja olen täyttänyt yhdessä asiakkaiden kanssa esimerkiksi omaishoidontuki-, hoitotuki- ja eläkehakemuksia, kertoo sosiaaliohjaaja Kirsi Toukomaa Linnainmaan terveysasemalta.

Kokeilussa sosiaaliohjaaja kirjaa asiakaskäynnit terveydenhuollon potilastietojärjestelmään. Kirjaaminen on tärkeää, jotta asiakastiedot kulkevat terveydenhuollon henkilöstön ja sosiaaliohjaajan välillä.

Sosiaaliohjauksen vieminen terveysasemalle on osa parhaillaan keskustelussa olevaa valinnanvapauslakia. Lakiesityksen mukaan terveyskeskus on jatkossa sosiaali- ja terveyskeskus. Terveyspalveluiden ohessa sote-keskuksesta tulee saada myös sosiaalihuollon neuvontaa ja ohjausta.

Projektipäällikkö
Eeva-Kaisa Mäkinen