Anna joulurauha myös viemärille

Julkaistu 18.12.2018 13.37

Joulukinkkua paistaessa on syytä pitää mielessä, että kinkunpaistorasvaa ei saa kaataa viemäriin. Kaadettaessa kuumaa rasvaa tiskialtaan tai wc-pöntön kautta kylmään viemäriveteen, se hyytyy ja aiheuttaa helposti tukoksia. Kiinteistöjen omissa viemäriputkissa olevien tukosten aukaisusta lankeaa iso lasku kiinteistön asukkaille. Rasva aiheuttaa myös ylimääräisiä kunnossapitotöitä yleisessä viemäriverkostossa ja jätevesipumppaamoissa.

Kinkkutemppu - paistorasvasta polttoainetta

Kinkkutemppu-kampanja järjestetään tänä vuonna kolmatta kertaa. Tavoitteena on kerätä ja kierrättää kotitalouksien kinkkujen paistorasvat, joista valmistetaan uusiutuvaa dieseliä. Kinkkutempun tuotto lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. Vesilaitosyhdistys jäsenlaitoksineen on kampanjassa mukana muistuttamassa, että kinkunpaistorasvaa ei pidä kaataa viemäriin.

Ohjeet paistorasvan keräykseen ja rasvan vastaanottopaikat löytyvät kampanjasivulta www.kinkkutemppu.fi.

Jos keräyspistettä ei läheltä löydy, kannattaa kinkunpaistorasva hyödyntää muussa ruoanlaitossa tai käsitellä biojätteenä. Anna rasvan ensiksi jäähtyä kunnolla ja sen jälkeen laita se jähmettyneenä ja kääreeseen pakattuna biojäteastiaan tai kompostiin. Jos jäähtynyt rasva laitetaan sekajätteeseen, sen voi pakata kätevästi esim. maitotölkkiin ja teipata tölkin tiivisti kiinni.

Linkki Kinkkutemppu-kampanjan sivuille:

Tampereen Vesi