Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Päiväkodeissa kokeillaan lisättyä todellisuutta (AR)

Julkaistu 12.12.2018 8.17

Tamperelaiset lapset kokeilevat sovellusta, jonka avulla päiväkodin tiloihin voi sijoittaa vaikkapa dinosauruksen.

Tampereen kaupungin kymmenessä varhaiskasvatuksen yksikössä kokeillaan noin vuoden ajan sovellusta, jonka avulla lapset voivat tutustua lisättyyn todellisuuteen (AR, augmented reality). Lapset käyttävät sovellusta taulutietokoneilla, joiden kameran läpi he tarkastelevat ympäristöään. Sovelluksen avulla lapset voivat lisätä näkymään erilaisia kuvioita ja hahmoja, vaikkapa dinosauruksia. Lopuksi eskarilaiset voivat tallentaa tuotoksensa ottamalla kuvan.

Kalkunvuoren päiväkodin ja koulun esiopetuksessa lisätyn todellisuuden sovellusta on käytetty, kun lapset ovat tutustuneet alueen historiaan. Päiväkodin takapihalla sijaitsee juoksuhautojen verkosto, jonka venäläiset kaivoivat ensimmäisen maailmansodan aikana vastaanottamaan saksalaisten hyökkäystä.

Kävimme lasten kanssa tutustumassa juoksuhautoihin ja kerroimme niiden historiasta lasten ikätasolle sopivalla tavalla. Tämän jälkeen lapset saivat ottaa maastosta kuvia, joihin he sijoittivat esineitä, joita juoksuhaudoissa on saattanut olla 100 vuotta sitten, lastentarhanopettaja Marika Kuusisto kertoo.

Lisätyn todellisuuden kokeilu esiopetuksessa on osa Smart Tampere -ohjelmaa. Kokeilun tavoitteena on selvittää, kuinka lisättyä ja virtuaalista todellisuutta voidaan hyödyntää kasvatuksessa ja opetuksessa.

Laitteiden hankkiminen ei yksin riitä, vaan käyttäjät tarvitsevat pedagogista sisältöä, joka luo lisäarvoa oppimiseen, motivoi tiedon hankkimiseen ja samalla kehittää tulevaisuudessa tarvittavia taitoja, kertoo projektipäällikkö Heli Ketola Smart Tampere Digiohjelmasta.

Kokeilu kestää 31.7.2019 saakka ja siihen osallistuvat Aleksanterin, Kalkunvuoren, Kaukajärven, Veisu-Koivistonkylän, Pelipuiston ja Vellamon esiopetusryhmät sekä Vehmaisten, Kämmenniemen ja Peltolammin päiväkodit. Lisätyn todellisuuden sovelluksen toimittaja on 3 D Bear Oy.

Pedagogisten kokeilujen vuosi

Lisätyn todellisuuden kokeilun lisäksi tamperelaisissa päiväkodeissa on tehty kahden vuoden ajan useita pedagogisia kokeiluita, joissa on hyödynnetty teknologiaa.

Sekä varhaiskasvatussuunnitelmien että esiopetuksen suunnitelmien perusteet linjaavat, että lasten kanssa tutkitaan ja havainnoidaan tieto- ja viestintäteknologian roolia arkielämässä sekä tutustutaan erilaisiin tieto- ja viestintäteknologisiin välineisiin, sovelluksiin ja peleihin, projektipäällikkö Heli Ketola sanoo.

Päiväkodeissa on harjoiteltu esimerkiksi koodauksen perusteita, tutustuttu digitaaliseen tarinankerrontaan ja opetusrobotteihin ja pyritty lisäämään lasten aktiivisuutta pelillisyyden avulla. Pedagogisten kokeilujen myötä varhaiskasvatuksen ammattilaisten digiosaaminen on kehittynyt.

Varhaiskasvatuksen henkilöstöä on koulutettu tieto- ja viestintäteknologiaan liittyvissä asioissa ja päiväkoteihin on luotu "digituutori"-verkosto. Laitteiden hankkimisen lisäksi tarvitaan koulutusta erityisesti siihen, että miten laitteita käytetään pedagogisesti kasvatus- ja opetustilanteissa, Ketola toteaa.

Kasvattajat ovat kirjanneet kokemuksiaan pedagogisista kokeiluista Digimatkalla Mansessa -blogiin.

Digimatkalla Mansessa -blogi

Smart Tampere on kaupungin digitalisaatiota, yritysekosysteemejä ja kestävää kehitystä edistävä kärkiohjelma vuosille 2017-2021.

Muokkaus 12.12.2018 klo 8:45. Korjattu toimimaton linkki http://digimatkallamansessa.blogit.tampere.fi/

Projektipäällikkö
Heli Ketola