Kirjaston maksuihin muutoksia vuodenvaihteessa

Julkaistu 12.12.2018 8.30

Myöhästymismaksut nousevat Tampereella vuodenvaihteessa. Lisäksi lainauskiellon raja laskee kaikissa PIKI-alueen kirjastoissa.

Kirjastovirkailija palvelee asiakasta pääkirjasto Metsossa

Tampereen kaupunginkirjaston myöhästymismaksu muuttuu 2.1.2019 alkaen. Uusi myöhästymismaksu on 0,30 €/ laina/vrk. Aiemmin myöhästymismaksu on ollut 0,25 €/laina/vrk. Vippi-aineiston myöhästymismaksu 0,50 €/laina/vrk säilyy ennallaan. Muissa PIKI-kirjastoissa myöhästymismaksuihin ei tule muutoksia.

PIKI-kirjastoissa ei peritä lainkaan myöhästymismaksua lasten ja nuorten osastojen aineistosta eikä alle 15-vuotiaan lainaamasta aineistosta Vippi-lainoja lukuun ottamatta. Kaikki varaukset ovat maksuttomia, mutta noutamattomasta varauksesta peritään 1 €/varaus. Seutuvarausmaksu, mikä tulee maksettavaksi, kun aineisto kuljetetaan PIKI-kunnasta toiseen, säilyy ennallaan 2 eurossa.

Maksut voi maksaa verkossa

Lainauskiellon raja laskee 2.1.2019 alkaen kaikissa PIKI-kirjastoissa 20 eurosta 15 euroon. Kun asiakkaan velkasaldo yltää 15 euroon, hän ei voi lainata kortillaan ennen maksujen maksamista. Myös yksittäisen lainan myöhästymismaksun maksukertymän ylärajaa nostetaan. Myöhästymismaksun uusi yläraja on 9 € / laina 2.1.2019 alkaen. Aiemmin yläraja oli 5 €/laina.

Asiakkaat voivat maksaa maksujaan kaikissa PIKI-kirjastoissa riippumatta siitä, mihin kuntaan velka on. Lisäksi Tampereen, Ylöjärven, Vesilahden, Kangasalan, Pirkkalan, Nokian, Pälkäneen ja Valkeakosken maksuja voi maksaa verkkomaksuna kirjautumalla PIKI-verkkokirjastoon. Maksun summa pitää kuntaa kohden olla vähintään yhden euron, jotta sen voi maksaa verkossa.

PIKI-kirjastot
Koordinaattori