Kumppanuussopimus tiivistää Finavian ja Tredun yhteistyötä nuorten työllistämiseksi

Julkaistu 3.12.2018 9.00

Finavia Oyj:n ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredun yhteistyö tiivistyy entisestään, kun Tredu ja Finavia allekirjoittivat Tampere-Pirkkalan lentoasemalla 3.12.2018 kumppanuussopimuksen.

Kaarina Soikkanen ja Outi Kallioinen kättelevät.

Sopimus lisää työelämän ja koulutuksen välistä yhteistyötä. Finavia haluaa edistää nuorten työllistymistä ja tarjota oppilaitosyhteistyön kautta työmahdollisuuksia ilmailualalla.

Kumppanuussopimuksen avulla tarjotaan Tredun eri tutkintoalojen opiskelijoille aito ja monialainen oppimisympäristö Tampere-Pirkkalassa ja muilla Finavian lentokentillä. Tredun projektijohtaja Jari Rauhalan mukaan yhdessä toimimalla tehdään pitkäjänteistä kehitystyötä opiskelijoita ja työelämää hyödyttävällä tavalla.

– Sopimuksen myötä Finavian lentokentät mahdollistavat koulutus- ja oppisopimusten toteuttamisen työpaikalla yhä paremmin.

Lentoasemilla on monia vaativia ja mielenkiintoisia työtehtäviä, joissa tarvitaan ammatillista erityisosaamista. Tiiviillä yhteistyöllä kehitetään uusia toimintamalleja ja varmistetaan myös työelämän osaamisvaatimusten huomioiminen opetuksessa.

– Sopimuksen myötä koulutuksessa hyödynnetään Finavian henkilöstön osaamista lentokentänhoidon, kunnossapitokaluston käytön, turvallisuuden ja pelastusosaamisen tehtävissä. Finavian henkilöstölle räätälöidään työpaikkaohjaajakoulutusta, kertoo Tredun koulutuspäällikkö Sami Huntus.

Koulutus, tilat ja kalustohankinnat suunnitellaan yhdessä

Finavia ja Tredu myös suunnittelevat jatkossa yhdessä kunnossapitokaluston, laitteiden ja tilojen yhteiskäyttöä sekä kalustohankintoja Tampere-Pirkkalan lentokentällä.

Tampere-Pirkkalan lentoaseman päällikkö Mari Nurminen Finaviasta näkee yhteistyön Tredun kanssa hyvin merkityksellisenä myös Pirkanmaan alueelle. Kumppanuussopimus antaa Nurmisen mukaan entistä enemmän mahdollisuuksia syventää yhteistyötä.

– Yhteistyö Tredun lentokenttäalueella sijaitsevan yksikön kanssa tukee molempien toimintaa konkreettisesti. Nuoret saavat harjoittelupaikkoja ja me uusia työntekijöitä. Teemme jo nyt paljon yhteistyötä paikallisesti muun muassa kenttäalueella tarvittavan kaluston käytön osalta.

Finavian Head of HR Sami Laine kertoo tiivistyvän yhteistyön täydentävän Finavian osaamisen kehittämisen kokonaisuutta.

– Tredun kanssa tehdyllä kumppanuussopimuksella voimme varmistua, että meillä on ammattiosaajia myös tulevaisuudessa.

Kaarina Soikkanen pitämässä puhetta.
Kaarina Soikkasen mukaan on tärkeää tuoda opiskelijat lähelle työelämää oppimaan aitoihin työympäristöihin lentokentälle.

Projektijohtaja
Jari Rauhala