Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Pirkanmaan vanhusneuvostot ehdottavat maakunnallista vanhusasiamiestä

Julkaistu 23.11.2018 16.38

Pirkanmaan vanhusneuvostot kokoontuivat 22.11.2018 Tampereella ja päättivät esittää maakuntavalmisteluun maakunnallisen vanhusasiamiehen (vanhusasiavaltuutetun) viran perustamista tulevaan maakuntahallintoon.

Vanhusasiamiehet ovat Tampereella hyvin käytetty ja tärkeä palvelu: Tampereen kaupungin vanhusasiamieheen ja valvontakoordinaattoriin otettiin vuoden 2015 aikana yhteyttä noin 900 kertaa. Valvontakäyntejä puolestaan tehtiin 63. Yhteydenoton syynä on useimmiten tyytymättömyys palveluun ja huoli omasta tai läheisen puolesta. Vanhusasiamiehen keskeisiä tehtäviä ovat kuntalaisilta tulevien palautteiden käsittely, ikäihmisten ohjaus ja neuvonta sekä yhteistyöneuvottelut asiakkaiden, omaisten ja palveluntuottajien kanssa. Lisäksi vanhusasiamiehen tehtäviin kuuluu ikäihmisten oikeuksien edistäminen.

Vanhusasiamiehet ovat vanhusneuvostolle keskeinen yhteistyökumppani. Vanhusasiamiehillä on läsnäolo- ja puheoikeus vanhusneuvoston kokouksissa ja tarvittaessa vanhusneuvosto voi antaa vanhusasiamiehelle selvitettäväksi yksittäistä kuntalaista koskevia asioita.

Mikäli sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen siirtyy maakunnalle, kuten suunniteltu, on tärkeää, että sieltä sitten löytyy myös ikäihmisten oikeusturvan ja laadukkaiden palvelujen varmistamiseen välttämätön vanhusasiamies. Vanhusasiamies on tärkeä ikäihmisten päivittäisten arjen asioiden sujumisen ja elintärkeiden sosiaalipalveluiden laadun takaamiseksi. Tälle asiamiehelle on vielä nykyistä enemmänkin tarvetta, kun palveluiden järjestämisessä tapahtuu paljon muutoksia. Jonkun täytyy olla ikäihmisten vierellä valvomassa, että he saavat sellaista palvelua ja kohtelua kuin heille lain ja oikeuden mukaan kuuluu.

Vanhusasiamiehen tehtävänkuva ja työn järjestelyt voidaan ratkaista myös eri tavalla kuin Tampereella, tarpeen mukaan.

Tampereen vanhusneuvoston puheenjohtaja
Arja Ojala