Tampere Filharmonia saa käyttöönsä LähiTapiolan Vuillaume-arvoviulun

Julkaistu 22.11.2018 12.54

Vakuutusyhtiö LähiTapiola on hankkinut omistukseensa arvoviulun, jonka yhtiö luovuttaa Tampere Filharmonian käyttöön tiistaina 27.11. virallisessa luovutustilaisuudessa Tampere-talossa. Arvoviulu on ranskalaisen Jean-Babtiste Vuillaumen (1798–1875) vuonna 1873 Pariisissa valmistama yksilö, ja sen vakuutusarvo on 350 000 euroa. Soitin tulee orkesterin konserttimestarien käyttöön toistaiseksi voimassa olevalla lainasopimuksella. Luovutustilaisuudessa soittimen vastaanottaa Tampereen hyvinvoinnin palvelualueen lautakuntien apulaispormestari Johanna Loukaskorpi.

Vuillaume-viulu on valmistettu jousisoitinryhmälle tyypilliseen tapaan useista eri puulajeista. Sen kaikukopan kansi on viuluille ominaisesti kuusta ja pohja vaahteraa, ja sen lakkaus vivahtaa kultaan ja oranssinruskeaan. Viulu on tyypillinen esimerkki tekijänsä töistä ja erinomaisesti säilynyt. Se on arvostetuimpiin lukeutuvan Stradivarius-viulun, Messiaan (aikaisemmalta nimeltään Salabue) kopio.

Euroopan eturivin soitinrakentajiin 1800-luvulla kuulunut Vuillaume oli neuvokas kauppamies ja erikoistui rakentamaan taidokkaita, jopa aidonveroisia, kopioita arvostetuista Stradivari- ja Guarneri-viuluista. Hän saavutti työstään useita kansainvälisiä tunnustuksia. Muun muassa akustiikkaa opiskellut Vuillaume sai haltuunsa kuuluisan italialaisen soitinrakentajan, Antonio Stradivarin, vuonna 1716 rakentaman Salabue-viulun 1800-luvun puolivälissä. Vuillaumen vävy nimesi sen Messiaaksi, koska odotus oli ollut sen arvoista.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt
Tiedottaja