Amuriin ja Pyynikille uudet pysäköintitunnusalueet

Julkaistu 30.10.2018 10.50

Pysäköintijärjestelyt muuttuvat marraskuun alussa Amurissa ja vähitellen myös Pyynikillä. Keskustan asukas- ja yrityspysäköintijärjestelmää laajennetaan Amurin länsiosaan ja Pyynikille yhdyskuntalautakunnan 29.5.2018 tekemän päätöksen mukaisesti. Amurissa liikennemerkit on jo asennettu, ja ne avataan 1.11. Pyynikillä merkkien asentaminen on vielä käynnissä, joten tunnusalue laajenee siellä asennustyön etenemisen tahtiin.

kuva: autoja parkissa Amurissa radan varressa

Amurin länsiosassa ja Pyynikillä kadunvarsipysäköinnissä edellytetään jatkossa pysäköintitunnusta tai pysäköintikiekon käyttöä arkisin kello 8−18. Muina aikoina pysäköinti on jatkossakin vapaata.

Alueella asuvat henkilöt ja toimivat yritykset ja yhteisöt voivat lunastaa käyttöönsä maksullisen pysäköintiluvan, joka oikeuttaa pysäköimään ilman aikarajoitusta paikoille, joissa pysäköinti on sallittu pysäköintitunnuksella. Uudet alueet ovat myös kokeilualueita, joilla työssä käyvät voivat hankkia työmatkapysäköintiluvan ja asukkaat voivat hankkia vierailleen vieraspysäköintiluvan vuoden 2019 loppuun asti kestävän kokeilun ajan.

Asukaspysäköintiluvan voi lunastaa 1−12 kuukaudeksi kerrallaan, yrityspysäköintiluvan 12 kuukaudeksi kerrallaan ja työmatkapysäköintiluvan 1 kuukaudeksi kerrallaan. Asukaspysäköintilupa maksaa 186 euroa vuodessa tai 17,98 euroa kuukaudessa, yrityspysäköintilupa 434 euroa vuodessa ja työmatkapysäköintiluvan hinta on sama kuin joukkoliikenteen AB-vyöhykkeen 30 vuorokauden lippu eli kokeilun alkaessa 51 euroa kuukaudessa. Vieraslupa on voimassa 24 h ja sen hinta on 5 €.

Asukas- ja yrityspysäköintitunnuksilla varmistetaan, että katujen varressa olevat pysäköintipaikat riittävät alueen asukkaiden, yrittäjien, työntekijöiden ja alueella vierailevien tai asioivien tarpeisiin. Vapaa paikka ei välttämättä ole oman ulko-oven edessä, mutta löytyy todennäköisesti lyhyen kävelymatkan päästä.

Pysäköintilupaa haetaan osoitteessa Ulkoinen linkkieparking.fi . Järjestelmää kehitetään parhaillaan siten, että asukas voi tunnistautua suomi.fi -järjestelmässä ja saada luvan hankittua välittömästi kirjautumisen jälkeen. Palvelun käyttöönotto on hieman viivästynyt, joten uudet hakemukset käsitellään toistaiseksi käsityönä ja hakuprosessiin on hyvä varata pari arkipäivää. Uusia asukas- ja yrityspysäköintilupia aletaan tehostetusti valvoa viikon siirtymäajan jälkeen. Siirtymäaikana alueiden asukkaat ja muut toimijat ehtivät rauhassa hankkia tarvittavat luvat. Pysäköintiluvan voi hankkia myös Frenckellin palvelupisteeltä.

Liikenneinsinööri
Katja Seimelä