Kirjaston musiikkiosasto täyttää 60 vuotta

Julkaistu 29.10.2018 15.01

Tampereen kaupunginkirjaston musiikkiosasto on Suomen vanhin yleisten kirjastojen musiikkiosasto. Osaston 60-vuotista taivalta juhlitaan musiikkitapahtumien merkeissä 5.–11.11.2018.

Tampereen kaupunginkirjaston musiikkiosasto aloitti toimintansa lokakuussa 1958 Tammelan sivukirjastossa. Käytössä oli yksi huone, jossa saattoi tutustua nuotteihin ja musiikkikirjallisuuteen. Sama huone toimi myös äänilevyjen kuuntelutilana, luokkahuoneena ja yleisötilaisuuksien pitopaikkana. Aluksi musiikkia kuunneltiin kaiuttimien kautta, joten kaikkien osastolla olevien oli kuunneltava samaa musiikkia. Kuulokkeet otettiin käyttöön vasta myöhemmin. Tammelassa asiakkaat eivät myöskään saaneet koskea levyihin eivätkä levysoittimiin.

Alusta saakka oli selvää, että Tammelan sivukirjasto oli vain väliaikainen sijainti musiikkiosastolle. Vanhalle kirjastotalolle osasto muutti tammikuussa 1965. Pääkirjastossa tilat moninkertaistuivat ja toiminta, kuten musiikinkuuntelu osastolla, vilkastui. Tärkeä etappi oli myös äänilevyjen lainauksen aloittaminen vuonna 1975, mikä muutti merkittävästi osaston toimintaa. Nykyiselle paikalleen pääkirjasto Metson parvikerrokseen musiikkiosasto muutti heti rakennuksen valmistuttua vuonna 1986.

Juhlan kunniaksi monia tapahtumia

Moni asia on muuttunut, mutta paljon on myös ennallaan: Metson musiikkiosasto tunnetaan yhä hyvästä musiikkitarjonnastaan, musiikkihuoneista sekä monipuolisista ja suosituista musiikkitapahtumistaan. Myös merkkipäivää juhlitaan musiikkiosastolla tapahtumantäyteisen juhlaviikon muodossa.

maanantaina 5.11. klo 16.30
Metso LIVE - Mikko Joensuu
Teosto-palkittu laulaja ja lauluntekijä Mikko Joensuu esiintyy soolona pääkirjasto Metson musiikissa. Ennen live-osuutta artistia haastattelee kirjastonhoitaja Juhani Valkama.

tiistaina 6.11. klo 15–20
Löydä lempimusiikkisi!
Kirjaston e-musiikkipalvelut esittelyssä musiikkiosastolla. Pysähdy selailemaan Naxos Music Libraryn valikoimaa yhdessä musiikkiosastolaisten kanssa, kuuntele parhaat musiikkijulkaisut striiminä omalta laitteeltasi tai katso oopperoita ja orkesteriesityksiä Naxos Video Librarysta. Löytöretkelle ohjaavat kirjastonhoitaja Ilona Heinonen ja tietopalvelusihteeri Marjaana Hietala.

torstaina 8.11. klo 15.30
Vieraana sopraano Tuuli Takala – Carmina Burana
Tampere-talossa kuultavan Carmina Burana -konsertin solisti Tuuli Takala kertoo teoksesta sekä Tampere-talon ja Tampere Filharmonian yhteistuotannosta. Sopraano Tuuli Takalaa haastattelee kirjastonhoitaja Lea Tastula.

lauantaina 10.11. klo 14
Juhlakeskustelu - Tampereen kaupunginkirjaston musiikkiosasto 60 vuotta
Tampereen kaupungin kirjastotoimenjohtaja Tuula Martikainen (1986–2006) ja Metson musiikkiosaston osastonjohtaja Pirjo Hakuni (1984–2011) sekä musiikin palvelupäällikkö Jarkko Rikkilä (2011–2017) keskustelevat Tampereen musiikkikirjastotoiminnan historiasta. Keskustelua johtaa kirjastonhoitaja Juhani Koivisto.

Jaa muistosi musiikkiosastosta

Kirjaston musiikkiosastolla on ja on ollut tärkeä rooli monen tamperelaisen musiikinystävän arjessa. Juhlan kunniaksi kirjasto kerää asiakkailta muistoja, tarinoita ja kuvia musiikkiosastosta vuosien varrelta Ulkoinen linkkiMetson musiikki ja lehdet -osaston Facebook-sivulla , Ulkoinen linkkiPIKI-verkkokirjaston Musiikki-osiossa ja paikan päällä musiikkiosastolla 11.11.2018 asti. Parhaat muistelut julkaistaan Metson musiikki ja lehdet -osaston some-kanavilla ja muistojaan jakaneiden kesken arvotaan seuraavat liput:

-2 kpl lippuja Ulkoinen linkkiLos Van Van Tampere-talo 21.11.2018

-2 kpl lippuja Ulkoinen linkkiFriggin pikkujoulu vierainaan Johanna Försti ja Timo Rautiainen Tampere-talo 11.12.2018

-2 kpl lippuja mille tahansa Ulkoinen linkkiVastavirta-Klubin vuoden 2018 keikalle

-2 kpl lippuja Ulkoinen linkkiTampereen Improvisaatioteatteri Snorkkelin juhlavuoden 2019 esityksiin

Tampereen kaupunginkirjasto Metson musiikki ja lehdet
Palvelupäällikkö
Niina Salmenkangas