Pormestari Lauri Lyly ja konsernijohtaja Juha Yli-Rajala: Valtakunnallinen opetussuunnitelma ohjaa Tampereen koulujen työtä

Julkaistu 4.10.2018 13.33

Viimeaikaisessa keskustelussa on julkisuuteen nostettu yksi Tampereen koulu ja siellä tehty oppilastyö. Asiayhteydestään irrotettu nosto on kohtuuttomasti häirinnyt koulun työtä. Tampereella, kuten muuallakin, noudatetaan valtakunnallista opetussuunnitelmaa opetuksen järjestämisessä. Opetussuunnitelma painottaa osallisuutta, yhdessä tekemistä ja luovaa sekä kriittistä ajattelua.

Lasten ja nuorten yhteiskunnallisella vaikuttamisella on pitkät perinteet Tampereella Lastenparlamentin ja Nuorisovaltuuston toiminnan kautta. Heillä on oma edustajansa Tampereen kaupunginvaltuustossa ja lautakunnissa. Tampereen kouluissa on jo pitkään edistetty lasten ja nuorten osallisuutta, esimerkiksi kulttuurikasvatuksen ja taiteen liittämisellä osaksi opetusta.

Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen toiminta perustuu yhteisölliseen, kannustavaan ja luottamukselliseen ilmapiiriin sekä edistää toiminnallaan yhdenvertaisuutta, monikulttuurisuutta ja turvallisuutta. Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen toimintatapoja tarkastellaan ja kehitetään jatkuvasti. Toiminnassa kehitetään vuorovaikutuksellista viestintää ja hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa.

Opetussuunnitelman tavoitteena on muun muassa vahvistaa oppilaiden osallisuutta ja vaikuttamisen taitoja. Julkisessa keskustelussa ollut Taidekaari-ohjelma on osa opetussuunnitelmaa.

Opetus on avointa. Luottamushenkilöillä ja kuntalaisilla on mahdollisuus tulla seuraamaan opetusta. Opetus on aina puoluepoliittisesti sitoutumatonta, silti yhteiskunnalliseen keskusteluun ja mielipiteisiin kannustetaan eri oppiaineissa.

Tamperelaisten koulujen toiminnasta kiinnostuneet kansanedustajat ja yhteiskuntavaikuttajat saavat tarvittaessa tietoa kasvatus- ja opetuspalvelujen johdolta opetussuunnitelman toteutumisesta ja opetuksesta tamperelaisissa kouluissa.

Erityisesti yhteiskunnallisten johtajien ja päättäjien tehtävä on tukea koulujen työtä ja koulurauhaa ja pyrkiä välttämään kaikin keinoin koulujen oppilaiden ja henkilökunnan mustamaalaamista ja häirintää. Tampereen koulut tarvitsevat nyt kasvatus-, opetus- ja työrauhan.

Apulaispormestari
Johanna Loukaskorpi