Siirry sisältöön

Tampereen kaupunki sai maanrakennusalan ison tunnustuspalkinnon suurten hankkeiden toteuttamisesta

Julkaistu 28.9.2018 13.01

Maanrakennusalan neuvottelukunta MANK ry palkitsi Tampereen kaupungin rohkeasta ja määrätietoisesta suurten hankkeiden toteuttamisesta ja vahvasta yhteistyöstä alan yksityisten toimijoiden ja valtion kanssa. Iso Tömppä -palkinto annettiin valtakunnallisten Maanrakennuspäivän päätteeksi 27.9.2018. Infra-alan arvostetuin tunnustus voidaan myöntää alalla merkittävästi vaikuttaneelle projektille, hankkeelle, tutkimukselle tai yritykselle.

Palkinnon perustelujen mukaan Tampereen kaupunki on ollut aloitteellinen tiiviin julkis - yksityisen yhteistyön ja uusien toteutusmuotojen, kuten allianssin, hyödyntämisessä. Hankkeet ovat merkittäviä työllistäjiä, mutta niiden suurin vaikuttavuus ulottuu tästä pitkälle tulevaisuuteen.

Maarakennusalan neuvottelukunta uskoo, että Tampereen kaupunki toimii osaltaan kannustavana esimerkkinä siitä, miten laajoja, yhteiskunnallisesti vaikuttavia, hankkeita viedään yhteistyöllä eteenpäin.

Palkinnon perusteluissa todetaan, että kuntien ja kaupunkien rooli elinvoimaisuuden ylläpidossa ja vahvistamisessa on entistä merkittävämpi. Onnistunut kaupunkipolitiikka tuo vetovoimaa, mikä vuorostaan lisää entisestään tarpeita satsata kasvun ja vetovoiman edellytyksiin. Onnistuminen tuo painetta investointien houkutteluun, infrastruktuurin rakentamiseen ja hankkeiden menestyksekkääseen toteuttamiseen.

Määrätietoista yhteistyötä isoissa investointihankkeissa

Tampereella on käynnissä poikkeuksellisen paljon isoja investointihankkeita, kuten raitiotie ja keskustan täydentäminen junaraiteiden ylle kannelle. Jo valmistunut Rantatunneli on myös esimerkki suurhankkeista. Hankkeita yhdistävät mittakaavan ja taloudellisen vaikuttavuuden ohella maankäytön ja liikenteen huomioiminen kokonaisuutena. Lisäksi niitä yhdistää määrätietoinen kaupungin, valtion ja yksityisen sektorin yhteistyö.

Rantatunneli, 2,3 km pitkä maantietunneli valtatiellä 12, valmistui marraskuussa 2016 – noin puoli vuotta suunniteltua aikaisemmin. 185 miljoonan euron hankkeen toteutuksesta vastasi Tampereen kaupungin, Lemminkäinen-ryhmittymän ja Liikenneviraston allianssi. Nyt tunnelin päällä rakennetaan Ranta-Tampellaa kävelyetäisyydelle kaupungin pääkaduista.

Raitiotien rakentamispäätös tehtiin kaupunginvaltuustossa marraskuussa 2016. Yleissuunnitelman mukaisen raitiotien kustannusarvio on 283 miljoonaa euroa. Raitiotieallianssi vastaa raitiotieinfran suunnittelusta ja rakentamisesta. Allianssin muodostavat Tampereen kaupunki, VR Track Oy, YIT Rakennus Oy ja Pöyry Finland Oy. Myös valtio osallistuu kustannuksiin. Tällä hetkellä on rakennettuna noin 4 km kaksoisraidetta, liikennöinti käynnistyy vuonna 2021. Suunnitelmissa on laajentaa raitiotietä myöhemmin naapurikuntiin.

Rautatieaseman viereen radan päälle ollaan parhaillaan rakentamassa kantta. Kannelle tulee monitoimiareena, hotelli, toimistoja, liiketilaa ja asuntoja (yhteensä 120 000 kerrosneliömetriä). Kustannusarvio on 500 miljoonaa euroa. Tampereen kaupunki on monitoimiareenassa vähemmistöosakkaana 40 prosentin osuudella ja toteuttajana on SRV:n yritysryhmittymä. Hanketta edistetään yhteistyössä Liikenneviraston kanssa. Tulevaisuudessa koko asemanseutu kokee suuret muutokset, joiden seurauksena liikenteen ja tapahtumien solmukohta liittää radan nykyisin erottamat keskusta-alueet yhteen.

Kaupungissa on muitakin mielenkiintoisia hankkeita suunnitteilla, muun muassa Hiedanrannan uusi kaupunginosa ja Tammelan stadionin uudistaminen.

Palkinnon vastaanottivat hankejohtaja Tero Tenhunen ja rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen Tampereen kaupungilta.


Lisätietoja

Tampereen kaupunki
Hankejohtaja
Tero Tenhunen
puhelin 050 540 2860

Rakennuttamisjohtaja
Milko Tietäväinen
puhelin 040 506 8600


Teksti Anna-Leea Hyry