Tampereen Viro-viikot 2018

Julkaistu 20.9.2018 13.41

Lokakuu on Viro-kuu Tampereella. Viro-viikot tulevat taas: tarjolla on musiikkia, kirjailijatapaamisia, esitelmiä ja elokuvia. Kaikki tapahtumat, paria poikkeusta lukuunottamatta, järjestetään Kulttuuritalo Laikussa, josta on tullut uusi "koti" mm. Tampere - Tartto -seuralle, Viro-viikkojen perustajayhdistykselle.

Teos: ”Mies, nainen ja muskelimies”, tekijä Jaanus Eensalu, 2017.

Kitaristi Robert Jürjendal avaa kulttuuritapahtuman jo syyskuun puolella, 26.9. klo 19 Laikun musiikkisalissa. Jürjendalin kitaramusiikki on kuin laulu ilman sanoja. Siinä on surua ja iloa, mutta myös luonnon voimaa ja ennustamattomuutta. Musiikin akustiseen kaikuun liittyvät elektroniset äänikudelmat saavat aikaan erillisen orkestraalisen äänimaailman.

Tarton Pallas-taidekorkeakoulun opettajien töiden näyttely Kulttuuritalo Laikun Galleriassa 4.10.-27.10.

Acoustic-kvartetin ja baritoni Ilmo Korhosen esityksessä Raimond Valgren, suositun ja merkittävän virolaisen viihdemusiikkisäveltäjän sävelmiä 6.10. klo 16. Laikun musiikkisalissa. Raimond Valgren syntymästä tulee kuluneeksi 7. lokakuuta 105 vuotta. Valgren sävelmät palauttavat vanhan sukupolven mieliin nuoruusvuodet itsenäisessä Virossa, keskipolville ne kertovat maasta, jonka uudesta vapaudesta kauan haaveiltiin ja jonka puolesta taisteltiin, nuorimmille Valgre on osa Viron musiikkihistoriaa.

Seminaari 10.10. klo 16.30 Laikun luentosalissa alkaa lyhyellä johdatuksella Vanhan kirjastotalon historiaan Suurliikemies ja vuorineuvos Emil Aaltosen hahmossa näyttelijä Auvo Vihro ja kirjastonhoitaja Suoma Kärkösen hahmossa museoneuvos Tuula Martikainen.

Seminaari jatkuu klo 17 aiheesta Virolaisten kansallinen identiteetti, esitelmöijänä
Jaana Vasama.

Vasama on toiminut Tuglas-seuran toiminnanjohtajana vuodesta 2013. Koulutukseltaan hän on kasvatustieteiden tohtori, jonka väitöskirja käsitteli virolaislasten kansallista identiteettiä ja minäkuvaa. Jaana Vasama on myös Suomalais-virolaisen kulttuurisäätiön toimitusjohtaja. Vuosina 2005 - 2009 hän toimi Suomen Viron-instituutin johtajana Tallinnassa. Ennen "Viron vuosiaan" Vasama työskenteli 15 vuotta alakoulun rehtorina Uudessakaupungissa ja Helsingissä.

Viro ja Suomi 1917 - 1920 -kirjansa esittelee Seppo Zetterberg.
Zetterberg on filosofian tohtori, yleisen historian emeritusprofessori Jyväskylän yliopistosta. Hän on toiminut Suomen Akatemian vanhimpana tutkijana vuosina 1988–1994 ja Suomen Viro-instituutin johtajana vuosina 1994–1996. Lisäksi hän oli Kanavan päätoimittaja vuosina 1997–2008. Zetterberg on vuodesta 2006 Suomalaisen Tiedeakatemian jäsen.

Elokuva Suomenlahden sisaret 16.10. klo 18.00. Tietokirjailija Imbi Pajun esitelmä virolaisista lotista. Musiikkisali.

Viro 100 -gaalailta 1920-luvun tyyliin 27.10. klo 19 Grand Hotel Tammer. Tanssia, musiikkia, ruokaa sekä leikkejä. Tapahtumainfo sekä ennakkoilmoittautumiset [email protected]

Suomalaisena yrittäjänä Virossa. 31.10. klo 18.00 Pauli Pieti kertoo kokemuksistaan. Luentosali Syrjä, Kulttuuritalo Laikku.

Kulttuuripalvelut
avoinna Ti - pe 9.00 - 21.00, La - su 10 - 18

Kulttuuripalveluiden toimisto sijaitsee Kulttuuritalo Laikussa, kivenheiton päässä Keskustorilta.

Teksti Maris Reinson