a a

Sosiaali- ja terveyslautakunta sai tilannekatsauksen vammaispalvelulain mukaisista ja harkinnavaraisista kuljetuspalveluista

Julkaistu 14.9.2018 12.30

Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta kuuli 13.9.2019 Tuomi Logistiikalta tilannekatsauksen vammaispalvelulain mukaisissa sekä harkinnanvaraisissa kuljetuksissa olleista ongelmista sekä toimenpiteistä niiden ratkaisemiseksi.

Sosiaali- ja terveyslautakunta tilaa vammaispalvelulain mukaiset sekä harkinnanvaraiset kuljetuspalvelut Tuomi Logistiikalta. Heinäkuussa muuttuneen liikennepalvelulain takia Tuomi Logistiikka kilpailutti näitä kuljetuksia ajavat taksit sekä korvasi osittain vanhan kuljetustenohjausjärjestelmän uudella. Uudessa ohjelmistossa ilmeni haasteita, joiden vuoksi osa asiakkaiden tilaamista kuljetuksista tuli väärään aikaan tai jäi kokonaan saapumatta. Samalla kuljetusohjauskeskuksen puhelinpalvelu ruuhkautui asiakaspalautteista, eivätkä asiakkaat saaneet tilattua kyytejä tai joutuivat odottamaan kohtuuttoman pitkiä aikoja.

Nyt uuden järjestelmän toiminnallisuuksia on parannettu, ja sen kehittämistä jatketaan yhä. Kuljetustenohjauskeskuksen puhelinpalveluun on lisätty palveluneuvojia ja palveluaikoja pidennetty klo 21:een ennen puheluiden siirtymistä alihankkijan vastattavaksi. Aiemmin kaikki puhelut klo 19 jälkeen ja kiireaikana puhelut, joihin ei tietyssä ajassa ehditä vastaamaan, ohjautuivat alihankkijalle, jolla on ollut myös vaikeuksia puheluihin vastaamisessa.

Tampereella on Teiskoa lukuunottamatta ollut sopimustakseja riittävästi, mutta autoilijoilla on myös mahdollisuus ottaa kyytejä muista järjestelmistä. Teiskoon on kilpailutettu lisää takseja, jotka alkavat ajaa syys-lokakuun vaihteessa vammaispalvelulain mukaisia sekä harkinnanvaraisia kyytejä. Lisäksi suunnitteilla on koko Pirkanmaan laajuisen kilpailutuksen käynnistäminen. Kyytien myöhästymisiä on silti yhä liian paljon, ja syytä siihen selvitetään.

Apulaispormestari
Johanna Loukaskorpi