Alueellinen jätehuoltolautakunta hyväksyi talousarvion vuodelle 2019

Julkaistu 12.9.2018 17.59

Alueellinen jätehuoltolautakunta hyväksyi talousarvion kokouksessaan 12.9.2018. Jätehuoltoviranomaisen talousarvio vuodelle 2019 on 333 000 €. Jätehuoltoviranomaisen kustannukset sisältyvät jätehuollon asiakkailta perittävään jätemaksuun. Toiminnan painopisteet ensi vuonna ovat jätehuollon palvelutason määrittely ja viranomaisvastuun entistä kattavampi haltuunotto.

Jätehuollon palvelutason määrittelyssä pohditaan, millaisia palveluita kuntalaisille ja kiinteistöille tarjotaan, miten turvataan riittävä palvelutaso ja keräyspaikkojen kohtuullinen saavutettavuus sekä varmistetaan jätemaksujen kohtuullisuus. Jätehuollon palvelutaso määritellään tänä vuonna hyväksyttävän jätestrategian pohjalta. Palvelutaso määritellään yhteistyössä toiminta-alueen kuntien ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy: kanssa kanssa.

Vuonna 2019 arvioidaan yhdessä kuntien kanssa myös jätehuoltomääräyksien päivitystarvetta mm. hajajätevesiasetuksen ja kunnallisen lietteenkuljetuksen kehittymisen takia.

Jätehuoltoviranomaisen toimintaan vaikuttavat kiristyvä EU-lainsäädantö sekä jätelain muutokset. Jätelakia muutettiin siten, että kunnille säädetty jätehuollon järjestämisvastuu rajattiin pääosin vain asumisessa sekä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvään jätteeseen. Muutos astuu voimaan 1.1.2019.

Alueellinen jätehuoltolautakunta on 17 kunnan yhteinen toimielin, jonka vastuulla ovat jätehuoltoon liittyvät viranomaistehtävät. Tehtäviin kuuluvat mm. jätetaksan ja jätehuoltomääräysten hyväksyminen sekä jätteenkuljetusjärjestelmästä päättäminen. Lisäksi lautakunta päättää kuntalaisten jätemaksujen maksuunpanosta sekä käsittelee jätemaksumuistutukset ja anomukset jätehuoltomääräyksistä poikkeamiseksi. Jätehuoltoviranomainen myös ylläpitää lakisääteistä jätteenkuljetusrekisteriä.

Jätehuollon yhteistoiminta-alueeseen kuuluvat Hämeenkyrön, Ikaalisten, Juupajoen, Kangasalan, Lempäälän, Mänttä-Vilppulan, Nokian, Oriveden, Parkanon, Pirkkalan, Pälkäneen, Ruoveden, Sastamalan (entisten Mouhijärven ja Suodenniemen osalta), Tampereen, Vesilahden, Virtain ja Ylöjärven kunnat. Tampere toimii jätehuoltoviranomaisen isäntäkuntana.

Jätehuoltoinsinööri
Anu Toppila