Haiharan kesä 2018 – taidetta, teatteria, työpajoja ja joogaa

Julkaistu 4.9.2018 16.40

Kulttuurihistoriallisesti merkittävän Haiharan Kartanoalueen kesäkausi on lähes taputeltu. Kaikille vapaaseen kulttuuitoimintaan lahjoitetulla alueella on järjestetty jälleen laaja-alaisesti mm. konsertteja, teatteria, taidepajoja ja joogaa. Alueella toimiva Haiharan Kahvikamari on myös ollut avoinna tuttuun tapaan toukokuusta elokuun loppuun saakka tarjoillen itsetehtyjä herkkuja.

Touko-syyskuun aikana Kartanossa ja Tallissa nähtiin yhteensä seitsemän eri näyttelyä, joissa vieraili yhteensä 4 000 ihmistä. Näyttelyissä on ollut esillä taidetta niin tamperelaisilta kuin ulkopaikkakuntalaisilta taiteilijoilta ja mediat ovat vaihdelleet maalauksista installaatioihin ja videoteoksiin. 12. kerran järjestetty valtakunnallinen teemanäyttely Kerronta kokosi yhteen yhdeksän taiteilijan ja yhden taiteilijakollektiivin teokset, jotka näki yhteensä noin 1 700 ihmistä.

Salla Myllylän teos Haihara sekä katsoja
Salla Myllylän teos Haihara (2018) oli esillä Kerronta-teemanäyttelyssä.

Alueella jo vuodesta 1969 toiminut Haiharan nukketeatteria koordinoiva Satumatto ry esitti tänä kesänä Veden matka -näytöksen 390 hengelle. Nukketeatterin katsomoon mahtuu kerralla 50 henkeä. Satumatto järjesti elokuun 10. päivä myös Lasten taiteiden yön, joka kokosi perheitä aktiviteettien äärelle ympäri Tamperetta. Lasten taiteiden yön yhteydessä Nukketeatteri esitti vanhan esityksensä Kissamainen metku, jonka kävi katsomassa 120 henkeä.

Kesäteatterin lavalla nähtiin kesä-elokuussa Teatteri Lystin Pitkäjärveläiset. 13 esityksessä oli yhteensä 500 katsojaa. Runebergin mökin myymälässä on vieraillut tähän mennessä 700 ihmistä ja pirkanmaalainen käsityö on löytänyt hyvin uusiin koteihin. Mökin myymälä ja viimeinen näyttely ovat avoinna vielä 9.9. saakka.

Alueella on ollut myös lasten tapahtumia, joista yhtenä heinäkuussa järjestetyt taidepajat. Hanna Oinosen ja Tiina Poutasen opastuksella 48 lasta askarteli mm. perhosia, jätskejä tai eläimiä.

Runebergin mökin edustalla joogailtiin kesä-elokuussa ja tunnit keräsivät parhaimmillaan 25 joogaajaa yhdellä kertaa. Suosion vuoksi joogat jatkuvat 10.9. alkaen Kartanossa maanantaisin klo 18-19 ja perjantaisin klo 8-9.

Tampereen kaupungin kulttuuripalveluiden Puistokonsertti-sarja toi Haiharaan myös 12 eri tyylistä musiikkikeikkaa. Viikottain toistuvien tapahtumien lisäksi Haiharan taidekeskuksessa järjestettiin yksittäisiä tapahtumia ja konsertteja, joista mainittakoon Arja Kastisen kanteleimprovisointi 22.7. Kartanossa. Sunnuntai-iltapäivänä järjestetty rauhoittumisen hetki oli lähes meditatiivinen, ja kuulijoita istuskeli ja makoili Kartanon lattialla 60. Vaihtoehtomusiikkia alueelle toi Sanni The Kid, Lätsä ja Joni Ekman & Koira kun 7.7. valjasvajan pihapiirissä tampattiin viidennen kerran Haihara Jytää -tapahtumassa. Yhtä kesän parhainta päivää silloin kanssamme oli viettämässä 160 ihmistä.

Haihara Jytää vol. 5. Esiintymässä Sanni The Kid.

15.9. klo 15 järjestetään vielä syyslauantain fiiliksissä Haihara kaikille -tukikonsertti, johon on vapaa pääsy. Kesäteatterin lavalla nähdään tuolloin Laura Moisio, Janne Laurila, Juha Junttu ja Teppo Karell Isä&Poika&Paha Henki. Toivotamme kaikki tervetuleiksi viettämään mukavaa päivää kanssamme!

Kiitos kaikille kesällä mukana olleille toimijoille, taiteilijoille ja kävijöille! Haiharan taidekeskuksen henkilökunta toivottaa kaikille aurinkoista ja leppoisaa syksyä.

Kulttuuripalvelupäällikkö
Elise Pedersen