Tamperelaisravintolan vatsatautiepidemian aiheuttajaksi varmistui norovirus

Julkaistu 30.8.2018 13.22

Tampereen kaupungin ympäristöterveysyksikkö sai 14.8.2018 tiedon ruokamyrkytysepäilystä. Tampereen keskustassa sijaitsevassa ravintolassa 8.–9.8.2018 lounastaneita asiakkaita oli sairastunut vatsatautiin. Epidemia on nyt saatu selvitettyä, ja vatsataudin syyksi varmistui norovirus, joka vaikuttaa levinneen ravintolan asiakkaisiin ja henkilökuntaan ulkopuolisen tahon, ehkä jonkun asiakkaan kautta.

Sairastuneita todettiin lopulta 51. Sairastuneita oli etupäässä kahdesta ruokailleesta työporukasta. Sairastuneiden oireina oli lähinnä pahoinvointia, oksentelua, ripulia ja kuumetta. Epidemiaselvityksen perusteella voidaan todeta, että kyseessä ei todennäköisesti ollut elintarvikevälitteinen epidemia. Lounaaksi käytetystä lohesta ei löydetty norovirusta. Ulostenäytetutkimusten tulokset vahvistivat positiivisen noroviruksen (G1) useilla sairastuneilla.

Ympäristöterveysyksikkö teki ilmoituksen saatuaan kaksi tarkastusta ravintolaan ja otti elintarvikenäytteen lounasruoasta sekä ohjeisti sairastuneita ulostenäytteen antamiseksi. Tarkastuksella käytiin läpi jäljitettävyyttä, elintarvikkeiden käsittelyä, tilojen ja välineiden kuntoa sekä soveltuvuutta, puhtautta, henkilökunnan toimintatapoja ja hygieenisyyttä sekä omavalvonnan toimivuutta ja tarjolla olleiden ruokien lämpötiloja.

Norovirus on hyvin herkästi pintojen ja elintarvikkeiden välityksellä sekä ihmisestä toiseen kosketustartuntana leviävä vatsataudin aiheuttaja. Hyvä käsihygienia on erittäin tärkeää taudin leviämisen ennaltaehkäisyssä.

Ympäristöterveyspäällikkö
Merja Bojang