a a

Tampereella kokeillaan uudenlaisia kävelyopasteita

Julkaistu 11.7.2018 10.32

Mustat viitat ja opastetaulut ohjaavat kulkijaa Tampereen rautatieasemalta ja Keskustorilta Ratinan stadionille. Uudet opasteet ovat osa Tampereen keskustaan luotua kävelyopastuksen konseptia, jolla tavoitellaan kävelyn lisääntymistä kehittämällä opastamista eri tavoin. Ensimmäiset opasteet ilmestyvät katukuvaan yleisurheilun nuorten MM-kisoihin ja opastaminen jatkuu raitiotien rakentamisen ajan.

 

Tampereen keskustassa kokeillaan uudenlaista opastusta. Kokeiluun valittiin reitit rautatieasemalta ja Keskustorilta Ratinan stadionille. Kokeilu ajoitettiin alkamaan 10.−15.7.2018 pidettävien nuorten yleisurheilun MM-kilpailuista, joihin osallistuu urheilijoita, huoltajia ja katsojia yli 170 maasta. Hämeenkadun rakentamisen vuoksi reitti kulkee aluksi Verkatehtaankadulla. Opastuskokeilu jatkuu siihen asti kunnes Hämeenkatu on valmis ja pysyvä opastus voidaan toteuttaa Hämeenkadun kautta.

Opastamiskokeilu on osa Tampereella vuonna 2016 hyväksyttyä kävelyn opastejärjestelmän konseptia, jonka tavoitteena on lisätä kävelyä ja pyöräilyä Tampereen keskustassa. Opastettavia kohteita ja reittejä on tulossa lisää. Tampereen kaupungilla on käynnissä avoin kysely siitä, mihin kuntalaiset toivoisivat opasteita.

Opastettavien kohteiden kriteeriksi asetettu, että opastettavassa kohteessa on vähintään 15 000 kävijää vuosittain. Lisäksi kohteen tulee olla auki vuoden ympäri vähintään viitenä päivänä viikossa. Opastettavat kohteet voidaan jakaa karkeasti viiteen pääryhmään: opastuspaikat, liikennekohteet, kulttuurikohteet, aktiviteetit ja nähtävyydet. Kohteissa tulisi olla sisätila, johon pääsee ympäri vuoden. Poikkeuksen muodostavat kohteet, jotka eivät ole rakennuksia tai joiden ei oleteta olevan sisällä, kuten esimerkiksi torit, huvi- ja eläinpuistot, näköalapaikat, satamat tai maauimalat ja uimarannat.

Opasteet koostuvat viitoista, suuremmista alueopasteista, joissa näkyy laajemmin alueen karttaa ja kohteita sekä myöhemmin myös niin kutsutuista koontiopasteista, jotka tarjoavat reaaliaikaista opastetietoa muun muassa digitaalisesti. Opasteissa keskusta on jaettu neljään eriväriseen lohkoon. Lohkoja rajaavat Hämeenkatu ja Tammerkoski. Värikoodit auttavat liikkumaan kaupunginosien välillä.

Opastejärjestelmän kartoissa ja viitoissa käytetään kuvituksena piktogrammeja ja kohdesilhuetteja. Piktogrammit ovat valtakunnallisesti määriteltyjä ja tuttuja liikennemerkeistä. Pilotissa käytetään piktogrammeja opastamaan linja-autoasemalle ja rautatieasemalle. Silhuetit puolestaan ovat viivapiirustuksia Tampereen tärkeimmistä rakennuksista. Kohdesilhuetit on laadittu maamerkkimäisistä ja arkkitehtonisesti omalaatuisista rakennuksista. Kohdesilhuettien käytöllä pyritään helpottamaan kohteiden tunnistamista.

Opastekokeilu on osa Tampereen kaupungin Smart Tampere -ohjelman 6Aika: Opastamisen ekosysteemi -hanketta, jonka tavoitteena on kehittää monipuolisesti opastamista ja mahdollistaa nopeita opastuskokeiluja. Hankkeessa on kehitetty juuri julkaistu Tampere Events App ja meneillään on opastamiskokeilu, jossa Bluetooth-majakat jakavat ympäristöönsä tietoa raitiotietyömaista.



Lisätietoja

Projektipäällikkö
Anni Joela
puhelin 040 721 9867
sähköposti [email protected]


Teksti Pirkko Laitinen


Jaa: