a a

Kotihoidon kriteereihin päivityksiä – Harkinnanvaraisen kuljetuspalvelun taksimatkat tilataan 1.7. alkaen aina etukäteen

Julkaistu 14.6.2018 18.04

Tampereen kaupungin kotihoidon palvelujen kriteereihin on tehty pieniä tarkennuksia ja täydennyksiä. Uudistetuissa kriteereissä huomioidaan aiempaa laajemmin hyvinvointiteknologian käyttömahdollisuudet ja selvennetään harkinnanvaraisten kuljetusten tilaamista, palvelutalon kotihoidon sisältöä sekä mahdollisuutta järjestää kuntoutus sairaalan sijaan asiakkaan kotona. Kotihoidon palvelujen saamisen ehtoja ei ole muutettu.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kriteerien päivityksestä 14.6.2018.

Harkinnanvaraisen kuljetuspalvelun taksimatkat pitää tilata 1.7.2018 alkaen etukäteen kuljetustenohjauskeskuksesta. Taksilaki muuttuu heinäkuun alussa ja sen myötä enää vain osa takseista ajaa harkinnanvaraisia kuljetuspalvelun matkoja. Jos taksiin nousee suoraan tolpalta, joutuu matkasta maksamaan normaalin hinnan.

Sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää kokouksessa tekemässä ponnessaan, että kuljetuspalvelujen kriteerit tarkistetaan vuoden 2018 loppuun mennessä palvelujen toimivuuden ja talouden näkökulmasta.

Syyskuun alusta lähtien kuvapuhelimen voi saada myös kotihoidon tukipalveluna. Kuvapuhelimia hyödynnetään myös esimerkiksi päivätoiminnassa. Päivätoiminnan asiakas voi 1.9.2018 alkaen päiväkeskuksessa vietetyn päivän lisäksi osallistua samalla hinnalla päivätoimintaan kuvapuhelimen kautta kerran viikossa.

Kotihoidon palvelujen myöntämisen kriteerien käytöllä turvataan, että palvelut myönnetään yhdenmukaisesti kaikille kuntalaisille asuinalueesta riippumatta. Kriteerit koskevat kotihoidon palveluja ikäihmisten palveluissa sekä Tampereella että Orivedellä.

Harkinnanvaraisen kuljetuspalvelun taksimatkojen tilaaminen

Kuljetustenohjauskeskus
puhelimitse: 03 567 8101
sähköpostitse: kyyti(a)tuomilogistiikka.fi
tekstiviestillä: 16460
tekstipuhelimella: 0100 2288 (käytössä 26.6. alkaen)

Tiedotetta päivitetty 19.6.2018: Korjattu kuljetustenohjauskeskuksen yhteystietoja.

Avopalvelujohtaja
Anniina Tirronen