Suun terveydenhuolto: Valinnanvapauskokeilu käynnistyy torstaina 31.5. klo 10

Julkaistu 30.5.2018 13.19

Tampereen seudun suun terveydenhuollon valinnanvapauskokeilu alkaa torstaina 31.5.2018. Valintaportaali verkossa osoitteessa www.tampere.fi/valinnanvapaus sekä valintapuhelin numerossa 03 5657 0119 aukeavat klo 10. Kokeiluun voivat osallistua Tampereen, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Valkeakosken ja Vesilahden 18 vuotta täyttäneet asukkaat.

Hammalääkärin työvälineitä.

Tiedotetta päivitetty 31.5.2018
- Tampereen kiintiö valinnanvapauskokeilussa on täyttynyt.
- Valintasivustolle kirjautumisessa on tällä hetkellä ongelmia, Suomi.fi-tunnistautumisessa on häiriö. Pahoittelemme tilannetta.

--

Kokeilussa perushammashoitopalvelujen tuottajaksi kunnallisen palvelun sijaan valitaan kokeilussa mukana oleva yksityinen palveluntuottaja tai ammatinharjoittaja. Mukana olevien palveluntuottajien tiedot ovat näkyvillä osoitteessa www.tampere.fi/valinnanpaus.

Sujuvinta valinta on tehdä verkossa

Kokeiluun voi osallistua ja valita yksityisen palveluntuottajan torstaista 31.5.2018 klo 10 lähtien verkossa tai puhelimitse. Sujuvinta valinta on tehdä osoitteessa www.tampere.fi/valinnanvapaus Valitse suunhoitoyksikkö -sivulle tulevalla sähköisellä lomakkeella, johon kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla. Valinta on mahdollista tehdä myös puhelimitse soittamalla numeroon 03 5657 0119 (arkisin kello 10–15). Numeroon soittajien kannattaa varautua alkuvaiheessa ruuhkiin.

Verkkopalvelussa onnistuneen valinnan jälkeen ruudulle ilmestyy teksti "Kiitos, suunhoitoyksikön vaihtopyyntösi on vastaanotettu onnistuneesti" sekä uuden suunhoitoyksikön tiedot.

Osa palveluntuottajista on ilmoittanut, kuinka monta asiakasta he pystyvät ottamaan. Kun määrä on täynnä, kyseistä palveluntuottajaa ei pysty enää valitsemaan ja sen kohdalla valintapalvelussa lukee "Täynnä".

Mukaan otetaan yhteensä 4 000 henkilöä: Tampereelta ja Orivedeltä kokeiluun voi päästä yhteensä 2 000 henkeä, Lempäälästä 500, Nokialta 500 ja Valkeakoskelta 500 sekä Pirkkalasta ja Vesilahdesta yhteensä 500. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Jos oman kunnan osallistujamäärä on täyttynyt, valintapalvelu ilmoittaa kuntakohtaisen kiintiön olevan täynnä.

Valinnan voi tehdä vain kerran kokeilun aikana. Kokeilu kestää vuoden 2018 loppuun asti.

Hoitoajan voi varata valinnan jälkeen 6.6. alkaen

Hoitoajan valitsemalleen palveluntuottajalle voi varata keskiviikosta 6.6.2018 lähtien. Hoitoajan varaaminen edellyttää, että on täysi-ikäinen, tehnyt onnistuneen valinnan verkossa tai puhelimitse vähintään yhtä arkipäivää aikaisemmin ja palveluntuottaja on saanut tiedot uudesta asiakkaasta. Hoitoaika varataan soittamalla suoraan palveluntuottajalle. Hoitoaikaa ei voi varata tekemättä valintaa verkkosivuilla tai puhelinpalvelussa. Kannattaa huomioida, että palveluntuottajan ajanvarausnumerot voivat olla alussa ruuhkaisia.

Asiakkailta peritään heidän saamastaan suun terveydenhoidon palvelusta Tampereen kaupungilla voimassa olevat asiakasmaksut. Kokeilu koskee perushammashoitopalveluja, erikoishammaslääkäritasoinen hoito ei kuulu kokeiluun.

Kokeilu on osa sosiaali- ja terveysministeriön suun terveydenhuollon valinnanvapaus- eli palvelusetelikokeilua.

Kuva: Hallituksen kärkihanke -logo

Projektipäällikkö