Arboretumissa kokeillaan tänä kesänä ruohonleikkurirobotteja ja hiljaisia työkoneita

Julkaistu 29.5.2018 9.46

Hatanpään arboretumissa kokeillaan tänä kesänä robottileikkureita ruusutarhassa, ruusupensasrinteessä ja rinnettä vastapäätä olevalla ranta-alueella. Ruohoa leikkaa kaikkiaan neljä robottia, joista kerrotaan puistossa kävijöille infokylteillä. Lisäksi arboretumissa on tänä kesänä koekäytössä hiljaisia, akkukäyttöisiä työkoneita. Kokeilun tavoitteena on käyttökokemusten lisäksi rauhoittaa puistoalueen äänimaisemaa.

kuva: robottileikkuri rinteessä

Robotit leikkaavat nurmikkoa noin viisi tuntia päivässä seitsemänä päivänä viikossa. Laitteet voidaan ajastaa ruohonleikkuuseen esimerkiksi silloin, kun puistossa on vähemmän kävijöitä. Robottien hoitamat alueet on rajattu maahan upotetuilla kaapelileilla, eivätkä ne lähde seikkailemaan alueensa ulkopuolelle. Kun robotin akku on lopussa, se menee latauspisteelle latautumaan tunniksi, pariksi. Koska robotti toimii vain mobiiliohjatusti ja rajatulla alueella, se on hyödytön varkaille.

Robottileikkuri hidastaa vauhtia ja vaihtaa suuntaa kohdatessaan esteen. Gps-avusteinen leikkuri myös tunnistaa paksumman nurmikon ja paikat, joissa se ei ole vielä käynyt. Robottileikkurin jäljiltä ei jää juurikaan ruohojätettä, kun se säädetään leikkaamaan ruohoa optimaalikorkeudelta. Kevyellä robotilla ruoho voidaan pitää lyhyenä pidemmälle syksyyn.

Älä häiritse robottileikkuria

Robottileikkuriin ei pidä koskea eikä sitä saa yrittää nostaa tai muutenkaan häiritä. Jos leikkurin nostaa nurmikolta, sen hälytyssummeri alkaa soida ja leikkurin terä pysähtyy. Leikkurin alle ei tule myöskään työntää mitään ylimääräistä.

Robottileikkurin lisäksi arboretumissa on kokeilussa sähköisiä, akkukäyttöisiä oksasahoja, siimaleikkureita, pensasleikkureita, puhaltimia, moottorisahoja ja vetäviä ruohonleikkureita. Ne ovat hiljaisempia, pakokaasuttomia eivät myöskään aiheuta tärinää. Arboretumia hoidetaan edelleen myös bensiinikäyttöisiä työkoneilla.

Robottileikkuri- ja työkonepilotin toteuttavat yhteistyössä Tampereen kaupunki ja Oy Husqvarna Ab.

kuva: Työntekijät tutustuvat hiljaisiin työkoneisiin.
Arboretumin työntekijät tutustuivat hiljaisiin, akkukäyttöisiin työkoneisiin.

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön palvelualue:
Rakennuttajahortonomi
Teemu Kylmäkoski