Suomenkarjan hiehot laiduntavat kesällä Peltolammin Rukkamäessä

Julkaistu 28.5.2018 13.12

Peltolammilla Rukkamäenpuiston arvoniityllä laiduntaa tänä kesänä lampaiden sijasta kolme suomenkarjan nuorta nautaa eli hiehoa. Ne tulevat Ahlmanin koulun säätiön maatilalta Rukkamäkeen tiistaina 29.5.2018 noin kello 10. Laidunnus lisää luonnon monimuotoisuutta, pitää niittymaiseman avoimena sekä tarjoaa asukkaille elämyksiä.

Lehmiä Rukkamäenpuistossa

Vuodesta 2013 lähtien arvoniittyä on hoitanut lammaskatras. Laitumen ja laiduntavien eläinten hyvinvoinnin kannalta on kuitenkin tärkeää, että laitumella vuorottelevat eri laiduneläimet. Lammaslaidunnuksessa pidetään nyt taukoa, jotta lampaiden loisten määrä laitumella ei kasva liiaksi. Tänä vuonna alueella laiduntavat naudat, ja samanaikaisesti lampaiden loisten määrä vähenee merkittävästi. Naudat laiduntavat Rukkamäessä tänä kesänä niin pitkään, kun ruohoa riittää.

Rukkamäessä laiduntavat hiehot ovat rodultaan suomenkarjaa. Suomenkarjasta kookkain rotu on kokonaan ruskea länsisuomenkarja. Ruskeavalkoiselle itäsuomenkarjalle eli kyytölle on tunnusomaista valkoinen juova selässä. Pohjoissuomenkarja eli lapinlehmä on yleensä kokonaan valkoinen, usein vain korvat ja turpa ovat mustat. Suomenkarjan nauta on synnynnäisesti nupo eli sarveton.

Alkuperäisrodut soveltuvat hyvin luonnonlaitumille, sillä ne ovat muita nautoja pienikokoisempia ja ketterämpiä. Luonteeltaan ne ovat älykkäitä ja sitkeitä. Arvokasta geenipankkikarjaa kasvatetaan Ahlmanin koulun säätiön maatilalla.

Älä ruoki eläimiä, jotta ne pysyvät terveinä

Hiehot kasvavat hyvin syömällä luonnonlaitumen ruohoja ja pensaita, ja lisäksi ne saavat vettä ja kivennäistä. Eläimiä ei saa ruokkia, jotta eläimet pysyvät terveinä ja alue pysyy puhtaana jyrsijöitä ja lintuja houkuttelevista ruuantähteistä. Aidan sähkölankaa kannattaa varoa. Sähkölangasta saa pienen sähköiskun, jos siihen koskee.

Laitumen laidalla on opastaulu, jossa kerrotaan laidunnuksesta, eläinten ruokintakiellosta ja muista käytännöistä. Opastaulusta löytyvät myös eläinten valvojatahon yhteystiedot. Eläinten päivittäisestä valvonnasta ja aitauksen ylläpidosta vastaa AH-Toimi Oy.

Rukkamäenpuisto on erittäin vanhaa viljelyaluetta yli 200-vuotisen Rukkamäen torpan läheisyydessä. Lähellä on Peltolammin-Pärrinkosken luonnonsuojelualue. Tampereen kaupunkiympäristössä pitkän viljelyhistorian omaava kulttuurimaisema on harvinaisuus. Laidunnuksen ansiosta perinteiset niittylajit saavat lisää elintilaa ja arvokkaan hyönteislajiston elinolosuhteet paranevat. Laidunnuksen myötä lupiini ja jättipalsami ovat hävinneet laitumelta lähes kokonaan.

Rukkamäenpuistossa lupiinitalkoot keskiviikkona 6.6.

Rukkamäenpuiston laitumen lähistöllä on jo monena vuotena pidetty lupiinitalkoita perinnemaiseman ja alkuperäisten niittykasvien elvyttämiseksi. Tänä vuonna lupiinitalkoot pidetään keskiviikkona 6.6.2018 kello 17 alkaen. Talkoolaisille tarjotaan työvälineet ja talkooeväät. Ota mukaan omat työkäsineet!

Rukkamäenpuiston lehmiä katselemassa

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön palvelualue:
Rakennuttajahortonomi
Teemu Kylmäkoski
puhelin 040 8016376

ProAgria Etelä-Suomi, MKN Maisemapalvelut:
Maisemasuunnittelija, hortonomi (AMK)
Riikka Söyrinki

Eläinten valvonta ja aitaukset, AH-Toimi Oy:
Urakoitsija
Ari Hellstén

Eläinten hyvinvointi, Ahlmanin koulun Säätiön tila: