Suun terveydenhuollon valinnanvapauskokeilu alkaa 31. toukokuuta

Julkaistu 25.5.2018 12.03

Tampereen, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Valkeakosken ja Vesilahden 18 vuotta täyttäneillä asukkailla on mahdollisuus osallistua toukokuun lopussa käynnistyvään suun terveydenhuollon valinnanvapauskokeiluun. Torstaista 31.5.2018 lähtien kokeiluun mukaan haluavat asukkaat voivat valita perushammashoitopalvelujen tuottajaksi kunnallisen palvelun sijaan kokeilussa mukana olevan yksityisen palveluntuottajan tai ammatinharjoittajan.

Hammashoidossa

Valinnan voi tehdä verkossa tai puhelimitse 31.5. alkaen

Sujuvinta valinta on tehdä sähköisesti osoitteessa www.tampere.fi/valinnanvapaus Valitse suunhoitoyksikkö -sivulle tulevalla sähköisellä lomakkeella, johon kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla. Valinnan voi tehdä vasta 31.5. alkaen, mutta sivulla voi jo nyt käydä katsomassa kokeiluun tähän mennessä hyväksyttyjen palveluntuottajien tietoja. Lista päivittyy sitä mukaa kun kokeiluun tulee lisää palveluntuottajia.

Valinta on mahdollista tehdä myös puhelimitse soittamalla numeroon 03 5657 0119 arkisin kello 10–15. Palvelunumerosta voi kysyä suun terveydenhuollon valinnanvapauteen liittyvistä asioista tiistaista 29.5. alkaen.

Asiakkuus vaihtuu ja palveluntuottaja saa tiedot uudesta asiakkaasta yleensä valinnan jälkeisenä päivänä. Sen jälkeen asiakas voi varata vastaanottoajan valitsemalleen palveluntuottajalle.

Asiakkailta peritään heidän saamastaan suun terveydenhoidon palvelusta Tampereen kaupungilla voimassa olevat asiakasmaksut. Kokeilu koskee perushammashoitopalveluja.

Valinnan voi tehdä vain kerran kokeilun aikana. Kokeilu kestää vuoden 2018 loppuun asti.

Kokeiluun pääsee yhteensä 4 000 asukasta

Mukaan kokeiluun otetaan yhteensä 4 000 henkilöä: Tampereelta ja Orivedeltä kokeiluun voi päästä mukaan yhteensä 2 000 henkeä, Lempäälästä 500, Nokialta 500 ja Valkeakoskelta 500 sekä Pirkkalasta ja Vesilahdesta yhteensä 500. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Kokeilussa kannustetaan suun omahoitoon sekä säännölliseen hammaslääkärin tutkimukseen. Kokeilussa palkitaan niitä palveluntuottajia, jotka toteuttavat sääntökirjassa määriteltyjä hyvän ja vaikuttavan hoidon kriteerejä.

Kokeilu on osa sosiaali- ja terveysministeriön suun terveydenhuollon valinnanvapaus- eli palvelusetelikokeilua.

Kuva: Hallituksen kärkihanke -logo

Projektipäällikkö